Latvijas nacionālā šokolāde

6

Iepriekš rakstīju, ka Trodeks kļūdās pozicionējoties kā “mobilo telefonu tirgotājs”, jo īstenībā cilvēkiem ir nepieciešama konsultācija un uzticams padoms. Risinājums – no “telefonu tirgotāja” kļūt par “mobilo komunikāciju ekspertu”. Faktiski, jau šodien Trodeks negribīgi, bet darbojas kā eksperts, jo cilvēki iet pie pārdevējiem, un lūdz tiem padomus, un, ja vien pārdevēji nav pirmā kursa studentes (“jūs neredziet, ka es esmu aizņemta?!”), viņi cenšas palīdzēt.

Trodeks

Pozīcija “mobilo komunikāciju eksperts” uzrunās cilvēku vajadzības un piesaistīs klientus, bet tās ieviešanu lieliski komunicētu veikalu nosaukuma maiņa no “Trodeks” uz “Trodeksperts”. Un uz pārdevēju jaunajiem t-krekliem tā arī vajag rakstīt – “trodeksperts”. Tas liks sajusties svarīgiem un atbildīgiem. Šis koncepts nav jauns — ne velti Apple veikalos ir Genius Bar, kur jebkurš var saņemt bezmaksas konsultāciju ar Apple produkcijas ekspertu, proti, Apple ģēniju.

Apple_genius_bar

Simbolu maiņa neapšaubāmi ietekmēs uzņēmuma iekšējo brendu (priekšstatu par to, kas mēs esam kā uzņēmums), un darbinieki, apzinoties sevi kā ekspertus, arī sāks censties par tādiem kļūt, topot zinošāki un izpalīdzīgāki. Protams, šeit nepieciešama arī plaša un dziļa menedžmenta programma pārmaiņu atbalstīšanai un veicināšanai – kaut vai apkopojot darbinieku idejas par to “ko vēl mēs tādu varētu izdarīt, lai cilvēki mūs uztvertu kā ekspertus”. Esmu pārliecināts, ka ikviena uzņēmuma panākumi vai neveiksmes seko spējai iedvesmot darbiniekus un pilnvērtīgi izmantot to potenciālu.

Pilnvērtīga potenciāla izmantošana, noteikti, ir arī pareiza pozicionējuma izvēle – tās idejas definēšana, kuru par sevi vēlamies radīt potenciālo klientu prātos. Galu galā – visa šokolāde ir šokolāde, un arī Āfrikā šokolāde ir šokolāde, bet ar ko tik īpaša ir tā šokolāde, kuru ražo fabrika Laima? Kāda ir Laimas šokolādes unikālā personība?

Lai arī pirmais teikums, ko var izlasīt Laimas mājas lapā ir “visas tiesības aizsargātas”, reklāmās redzēta frāze “saldumu leģenda kopš 1870”. Bet ko tas nozīmē – “saldumu leģenda”? Vai tas spēj kādu pārliecināt? Un ja spēj – tad par ko? Kādas vajadzības uzrunā, kādas vērtības aizskar šāds piedāvājums?

Laima1

Taisnība, ka Laima ir sena, un tas ir svarīgs arguments, bet ne jau fabrikas vecums kādu spēj pārliecināt par šokolādes apbrīnojamajām īpašībām – starp šiem lielumiem nav nekāda sakara.

Bet senums padara Laimu par vitālu mūsu kopējās, un, jo īpaši, valsts vēstures daļu. Laima ir bijusi klāt tik daudzos svarīgos notikumos – raudzībās, dzemdībās, bērēs un kāzās. Jaunajos gados, Ziemassvētkos, uz Jāņiem un Lāčplēša dienās, svētkos un ikdienā. Un tas gluži dabiskā veidā padara Laimu par “mūsu valsts nacionālo šokolādi”.

Lūk, pat Laimas pulkstenis, faktiski, ir kā tāds mazais Brīvības piemineklis, lielās Mildas jaunākais brālis – kurš vēl uzņēmums var lepoties ar šādu statusa simbolu?

Vai tas būtu Ceplis, kas piedāvā Laimas zefīrus savai mīļākajai, jebšu neatkarības pasludināšanas ceremonija Nacionālajā teātrī (pēc kuras būs šampis un Laimas saldumi), jebšu Latvijas armijas karavīrs, kurš dodas parādē ar Laimas končām kabatā. Visās šajās situācijās Laimas šokolādes klātbūtne ir absolūti attaisnota – tā tur iederas organiski. Un visas šīs situācijas bez Laimas šokolādes, pavisam noteikti, būtu mazāk valstiskas.

“Domāt valstiski” – pamāca Kārlis Ulmanis – “tas nozīmē ēst Laimas šokolādi!”

Kāda tur saldumu leģenda? – Tukšas frāzes nepārdod. Pārdod stratēģiski spēcīgi risinājumi, kuri ieliek kloķi konkurentiem izmantojot tās unikālās un cilvēkus uzrunājošās priekšrocības, kas ir mūsu rīcībā. Laimas gadījumā tā ir nesaraujamā saite ar šo valsti un tās vēsturi – Laima ir viens no Latvijas DNS fragmentiem.

Jebkurš ir leģenda, un daudzi ir seni. Bet nacionālā šokolāde mums ir viena – teju tik pat svēta kā Brīvības piemineklis. Nudien, varbūt reiz ar lepnumu varēsim čemodānā likt Laimas ražotu krāsainā folijā iesaiņotu brīvības pieminekļa šokolādes kopiju, vai vismaz šokolādes asorti “trīs zvaigznes” – ko ar lepnumu dāvināt ārzemju draugiem un partneriem. Starp citu, vai jūs zinājāt, ka zefīrs ir izgudrots tepat – Latvijā? Ja būtu zinājuši – vai tas būtu labs pamats nacionālajam lepnumam un ceļabiedrs rupjmaizei kā Latvijas simbolam?

“Latvijas nacionālā šokolāde” – tur ir spēks un lepnums. Šī frāze pavisam skaidri atklāj Laimas fabrikas īsto brenda platformu.

Share.

About Author

6 Comments

  1. par Laimu piekrītu – tā patiešām ir mūsu nacionālā šokolāde, piemēram, slavenās končas – sarganā magone serenāde un vāverīte – no mūsu vecāku bērnības, bet tiek ražotas arī šodien! Es pat teiktu, ka Laima ir latviešu Coca cola! 😉 un , jā , manuprāt, Laimai, jāiet nevis gumijkonču ceļš, bet jāražo unikāli, ar Latviju saistīti produkti, tā ideja par Brīvības pieminekli ir ļoti laba, Lietuvas Rūta ražo šokolādes Lietuvas kartes, kāpec gan mēs to nevarētu + vēl vairāk!

  2. Krišjānis Papiņš on

    KKJ > HH
    Yes. Latviešu KOKAKOLA. I-DE-Ā-LI-!-!-!

    Laimai patiesi vajadzētu ražot karsto šokolādi.

  3. Andrejs Jerkins on

    Laimas gadījumā būtu jāsāk ar labu produktu, nevis jālepojas ar skaistiem saukļiem. Kaut gan, “Latvijas nacionālā šokolāde” satur skumju ironiju – izņemot kā vietējā tirgū, ārpus Latvijas Laimas šokolāde spēj konkurēt ja nu vienīgi ar savu cenu un atpazīstamību bijušā Padomju bloka valstu pensionāru vidū. Līdzīgi kā Dzintars.

  4. Viss jau būtu labi, bet Laimas produkti ir negaršīgi un ražoti no nekvalitatīvām izejvielām. Tā nav ne Šveices , ne beļģu šokolāde. Nevar tikai parazitēt uz vēstures rēķina. Jo vairāk Laima to dara, jo vairāk manī rodas pārliecība ka viņi netaisās neko uzlabot produktā. Okei, zefīrs vēl ir kaut cik ēdams.

Leave A Reply