Aerodium lielā iespēja

0

Aerodium vārds pasaulē pazīstams jau kopš 1978. gada, kad kanādietis Žermēns iedarbināja savu pirmo vertikālo vēja tuneli. Kopš tā laika mainījušies gan uzņēmuma īpašnieki, gan attīstījušās tehnoloģijas.

Pirmo īsto pasaules slavu Aerodium guva, kad Torīno olimpisko spēļu noslēguma ceremonijā ar gaisa akrobātikas priekšnesumu uzstājās kaskadieru grupa no Latvijas — šis notikums bija gana jaudīgs, lai nodrošinātu Aerodium apbrīnu, publicitāti un kredibilitāti. Lai arī pašreiz mediji par Aerodium katru dienu neziņo, uzņēmums Aerodium Technologies ražo un visā pasaulē pārdod savus risinājumus lidošanai vertikālā vēja plūsmā — gan civiliem, gan militāriem klientiem.

Varētu domāt — ar to arī viss ir pateikts, un kāds tam  sakars ar brendingu.

Bet tieši par brendu šis stāsts arī ir.

Lidošana vertikālā vēja tunelī nav nekāda slēpošana vai slidošana, un cilvēki reiz lidojumu izmēģinājuši, iespējams, vairāk tur nekad neatgriezīsies. To klientu procents, kuri kļūst atkarīgi no vēja tuneļiem (tātad: kļūst par pastāvīgajiem klientiem, kas nodrošina pastāvīgu, stabilu ienākumu plūsmu) ir pavisam mazs. Iemesls tam ir gan samērā augstā lidojuma cena, gan arī pati nodarbes būtība — ne viss, kas izskatās no malas aizraujoši, spēj aizķert, kad to izmēģina dzīvē.

Bet tieši faktā, ka lidošana no malas izskatās tik valdzinoša tad arī slēpjas Aerodium brenda spēks.

Lidošana ir tā spēja, kas visuvarenajam cilvēkam nekad nav piemitusi, bet pēc kuras cilvēks vienmēr tik ļoti alcis un ilgojies. Sapnis par lidojumu saistās ar bezgalīgu brīvību — tepat blakus esošo, bet teju nesasniedzamo. Lidošana ir gravitācijas pārvarēšana, neredzamu saišu saraušana un atbrīvošanās no zemes eksistences smaguma. Īsāk sakot — lidot, tas ir fantastiski.

Bet kad šī iespēja tiek piedāvāta — tas ir par dārgu, par grūtu un vispār nav laika. Kā jau parasti! Jo cilvēki allaž labprātāk izvēlas sapņot, nevis šos sapņus piepildīt. Taču tieši šeit arī slēpjas Aerodium lielā iespēja — piedāvāt cilvēkiem to, ko viņi vēlas, proti, sapni.

Simtiem miljonu cilvēku skatās futbolu. Bet cik no viņiem futbolu spēlē?

Miljards ļaužu fano par basketbolu — bet cik no viņiem kaut reiz gadā mēģina iemest bumbu grozā?

Cilvēkiem nav vajadzības iet uz tuneli, maksāt naudu un lidot — cilvēkiem ir vajadzīgi elki un sapnis, cilvēki meklē savu cilti un savu identitāti — un tieši tas arī uzņēmumam Aerodium būtu jātirgo (nevis jācenšas nopelnīt savu kapeiciņu būvējot tuneļus ar gigantiskiem propelleriem).

Tādējādi, uz ģeniālo biznesa stratēģijas jautājumu — “Kurā biznesā tu esi?” — Aerodium gadījumā ir jāatbild nevis “tuneļu tehnoloģiju biznesā”, bet gan “dzīvesstila biznesā”.

Šāda paradigmas maiņa ir ar milzīgām sekām uz jebkuru lēmumu. Tas nozīmē saprast “kas mēs esam, kurp ejam, kas mums ir svarīgi” un visbūtiskākais — “kas vispār mums katru dienu jādara pirmām kārtām”. Sapratne par to, kas ir tava pamatkompetence, kas tev ir vērtīgs un kāpēc iekāro un pērk tavu produkciju — visbūtiskākā apzināšanās, kas spēj transformēt uz augšu jebkuru biznesu.

Kā teica Valters Landors — “Brends nav tas pats, kas produkts — produktu ražo rūpnīcā, bet brendu veido cilvēku prātos.” Lūpu krāsa fabrikā top no taukiem un krāsvielas, bet veikalā to tirgo kā “seksualitāti, skaistumu, pavedināšanu un iekāri”. Un tās ir divas pilnīgi atšķirīgas lietas.

Pašreizējais Aerodium slogans “Technology of Happiness” spēj raisīt tikai neizpratni. Kāda laime? Kur laime? Kam laime? Jebkurš vidējais netrennētais indivīds pēc pāris minūšu lidojuma nākošajā dienā izbauda jautras muskuļu sāpes — par kādu laimi tur var būt runa?

Ja Aerodium tiešām tirgotu laimi — klientiem uz lidojumu būtu jāstāv rindā kā mušām pie medus poda, bet šķiet, ka tā gluži nav taisnība — Aerodium nekad nebūs plaša patēriņa atrakcija, bet gan kaut kas tāls un nesasniedzams. Lai lido profesionāļi — es labāk paskatīšos šovu un pastaigāšu Aerodium kedās.

Apzinoties savas iespējas un īstenojot tās dzīvē Aerodium ir visas iespējas kļūt par otru Nike.

Kādā veidā?

Arī no Nike botu īpašniekiem reti kurš no rītiem dodas veselīgā skrējienā. Nike — tā ir rīcības filozofija, uzvarētāju zīme, aktīvā cilvēka simbols. Nike totēms ir veids kā cilvēki apzīmē savu piederību ciltij, izpauž savu pārliecību un identitāti. Neskaitāmās reklāmas ir radījušas sajūtu par to ko nozīmē “Nike” un cilvēki, kuri sajūt šo emociju kā savu — kļūst par faniem un lietotājiem.

Aerodium gadījumā labākā reklāma ir vertikālais vēja tunelis un profesionāļa izpildīts lidojums tajā. Cilvēkam parastajam, lai piedalītos pietiek ar kādu Aerodium dzīvesstila produktu ko valkāt. Visa lidojuma emociju gamma un piedzīvojums ir pieejams patēriņam ar parastu, ikdienas lietu starpniecību. Turklāt, definējot sevi kā dzīvesstila brendu, Aerodium pieredzēs arī nozīmīgu pieaugumu lidotgribētāju skaitā. Vēl vairāk — arī pārdot tuneļus kļūs vieglāk un vienkāršāk— jo pārdota tiks nevis iekārta, bet cilts centrālais totēma stabs.

Pamācošs stāsts ir par Camel brendu — vispirms bija “Camel” cigaretes, kuru veiksmīgs reklāmas brauciens bija slavenais “Camel trophy” no kura tad arī izauga brīvā stila apģērbu līnijas veikali “Camel Active”. Starp citu, savulaik viņi reklamēja “Camel” drēbes, bet reklāma paralēli strādāja arī uz cigaretēm — un tas bija izdevīgi, jo cigarešu reklāma bija aizliegta. Šodien cigaretes jau sākušas apdzist, džipi ir garāžās, bet mazbērns — apģērbi un apavi — plaukst un zeļ.

Camel brends, pateicoties spēcīgajam nosaukumam un kamieļa simbola atpazīstamībai, bija kas vairāk nekā tikai cigaretes — tas bija dzīvesstils un par dzīvesstila brendu tas pārvērtās un izdzīvoja pat laikos, kad cigaretes zaudēja aktualitāti.

Identisks stāsts ir par Starbucks — jo kafija bija arī pirms viņiem, bet visi uz to skatījās kā atmošanās līdzekli, nevis modes, baudas un dzīvesstila objektu.

Aerodium lielā iespēja — transformācijā no tehnoloģiju uzņēmuma uz dzīvesstila mārketologiem, aizķeroši un skaidri formulējot un izstāstot pasaulei savu filozofiju par brīvību un lidošanu. Paplašināt savu fanu cilti. Paplašināt šovu programmu, jo tie rada elkus, kurus cilvēki apbrīno un kuriem vēlas līdzināties. Jāuzstāda publisks mērķis — vēja tuneļa akrobātiku padarīt par olimpisko sportaveidu. Tāpat kā ir Kellogs universitāte, kāpēc lai nebūtu arī Aerodium akadēmija?

Ikviens, kurš redz lidošanu, faktiski redz Aerodium brenda reklāmu. Līdz ar to — nekas nav jāizgudro, nepieciešamas tikai stratēģiskas izmaiņas priekšstatos par to kurā virzienā ir visvairāk enerģijas, un protams, nepieciešama emocionāla, un uz dzīvesstilu orientēta Aerodium brenda identitātes filozofija.

Un lidojums iegūs pavisam citu noskaņu.

Share.

About Author

Leave A Reply