Brenda izstrāde

Viss par konsultāciju iespējām — lasiet šeit.

Brendinga jēga ir lojalitātē — atkārtotajos pirkumos un klientos, kuri kļūst par faniem, lai bez atlīdzības reklamētu un sludinātu Jūsu produktu, pakalpojumu vai uzņēmumu.

Brendingu bieži uzskata par grafisko dizainu — šāds viedoklis ir nepareizs. Grafiskais dizains ir tikai brenda ieviešanas instruments. Brendings — tā ir stratēģiska disciplīna, kuras mērķis ir konkurentu apsteigšana. Turklāt konkurenti nav tikai jūsu tieši konkurenti — vislielākais konkurents ir pats klients, viņa aizņemtība, pārinformētība, slinkums, vienaldzība. Brendinga uzdevums ir palīdzēt pārvarēt visus šos šķēršļus.

Brendinga mērķis ir palīdzēt cilvēkam saprast — kas jūs esiet, ko dariet, ar ko atšķiraties, kādu vērtību radiet.

Tā kā brendinga eksistences iemesls ir ilgtspējīgu attiecību radīšana ar klientiem, ko dēvē arī par lojalitāti, brenda pamatuzdevums ir radīt personību. Attiecības var eksistē tikai starp divām personībām, no kurām viena ir uzņēmuma, produkta, pakalpojuma brends, bet otra — klients.

Logo un nosaukums ir uzņēmuma seja. Nosaukums ir pirmā reklāma, jo pēc nosaukuma cilvēki spriež, kas par lietu šī ir. Savukārt logo ir tas, ko cilvēki redz savā prātā, kad dzird nosaukumu. Logo palīdz identificēt un atpazīt. Logo kā grafisks simbols, ja konstruēts pareizi, var būt 1000 vārdu vērts, jo spēj lietas būtību izstāstīt vienā sekundē.

Tomēr ar logo nepietiek — tas var kalpot tikai kā atgādinātājs par ideju, kuru pārstāviet.

Lai veidotos spēcīgs brends, ar [grafisko]identitāti nepietiek. Attiecībām — kuru būtība ir emocionāla pieķeršanās — nepieciešama PERSONĪBA. Bet personība sastāv no vērtībām, pārliecībām un principiem, kas tiek sistemātiski un konsekventi praktizēti. Tāpat katrai personībai ir kaut kāda “dziļākā būtība”, eksistences jēga. Un pats svarīgākais — personība vienmēr ir unikāla. Šie faktori ir nepieciešami, lai būtu pamats cerēt, ka radīsies spēcīgs brends.

Daži brendinga pamatprincipi:

  • Brends ir klientu magnēts, jo tieši no priekšstatiem ir atkarīga cilvēku rīcība un attieksme.
  • Brendu finansiālā vērtība rodas no brenda pievilcības spēka darbības rezultātā iegūtās tirgusdaļas — spēcīgiem brendiem cilvēki tic un izvēlas tos biežāk nekā konkurentus. 
  • Brendings nav maģija — tā ir smalka zinātne, kā atomfizika vai termodinamika. Brendingam ir savi likumi un sakarības, kurus pārzinot iespējams efektīvi vadīt priekšstatu veidošanu (brenda tapšanu). Tiesa gan — dažkārt spēcīgi brendi var veidoties gluži nejauši, veiksmīgas apstākļu sakritības rezultātā. 
  • Svarīgākais lēmums — kā pozicionēties. Pozicionējums ir arī mārketinga stratēģijas stūrakmens.
  • Pozicionējums — ir jebkura brenda būtība. Tas ir kā solījums, centrālā tēma, svarīgākais ieguvums, kas jākomunicē visos saskarsmes punktos. Tikai sistemātiski praktizējot savu pozicionējumu būs iespējams panākt, ka cilvēki to pamana, ielāgo un tam notic.
  • Brenda svarīgākā īpašība — unikalitāte. Jo unikālāks brenda piedāvājums, jo brends spēcīgāks.
  • Brendi rodas komunikācijā, kā arī cilvēkiem gūstot pieredzi — katrs saskarsmes punkts ar brendu dod savu ieguldījumu kopējā priekšstata tapšanā.
  • Cilvēki brendus uztver kā solījumus. Ja brends sāk nepildīt to ko tas apsolījis (vai ko cilvēki ir iedomājušies, ka tas ir apsolījis) — brends sāk zaudēt savu spēku.
  • Cilvēki brendiem tic. Un pērk tieši tāpēc, ka tic. Ticība nav racionāls, bet gan emocionāls process.
  • Konsekvence, sistemātiskums un homogenitāte visos saskares punktos — paši svarīgākie spēcīga brenda pamatprincipi. Brends, kuram nav ilgtspējīga stratēgiska pamata, un kurš bieži maina savu izturēšanos (komunikācijas pamatprincipus) — nekādā veidā nevar kļūt par spēcīgu personību, jo personības pamatideja ir būt sistemātiskai un konsekventai —  tātad, uzticamai.
  • Brends — tā nav fasāde. Brendam ir jābūt patiesam caur-un-cauri. Pretējā gadījumā — īlenu maisā nenoslēpsi — un klientiem kādā aspektā nesaņemot solīto sekos vilšanās un ticības zudums.
  • Brends ir menedžmenta instruments, jo organizācijas sniegumu vistiešākajā veidā ietekmē priekšstats pašiem par sevi, par to kā šeit pieņemts strādāt, kādiem jābūt un kas jāsasniedz.
  • Brendinga likumi — cilvēka prāta funkcionēšanas likumi, jo brends tiek veidots cilvēka prātā. Un tādēļ brendam svarīgi būt fokusētam, uzrunājošam un atšķirīgam.

Brendings neattiecas tikai uz biznesa pasauli — brends piemīt it visam, jo cilvēkiem ir priekšstats par visu — par peldi jūrā, skriešanu no rītiem, kino apmeklējumu, politiķiem, rokmūziķiem, demokrātiju, naudas krāšanu un tērēšanu, korupciju utt. Brends ir ne tikai kāda konkrēta tomātu šķirne — brends ir arī tomātam kā dārzenim. Pamēģiniet pārdot tomātus cilvēkam, kurš uzskata, ka tomāti ir kaitīgi veselībai.

Brendi — mūsu priekšstati — vistiešākajā veidā rada, veido un maina realitāti. Protams, ir nozīme tam cik labs ir jūsu produkts — bet vēl svarīgāk ir kā tas tiek mārketēts, un kā to redz cilvēki. Ja pozicionējums ir neskaidrs vai nesaprotams vai izplūdis vai tāda nav vispār — nebūs iespējams pārdot pat visizcilāko produktu.

Ja reklāma saka vienu, presrelīzes runā par kaut ko citu, sponsorēts tiek tas, kas sievai labāk patīk, bet mājas lapai ar to vispār nav nekāda sakara, tad par šādu uzņēmumu nevar rasties skaidrs, fokusēts, vienots, spēcīgs priekšstats – tas noteikti būs kaut kas pretrunīgs, fragmentēts, izšķīdis un vājš. Kaut kas no kā cilvēks nevarēs saprast nedz piedāvājuma unikalitāti, nedz savus ieguvumus.

Brendinga vērtība ir visu komunikāciju saliedēšanā un mērķvirzīšanā, radot spēcīgu, uzrunājošu un pārdodošu priekšstatu.

Viss par konsultāciju iespējām — lasiet šeit.