Brendings: ir vērts mazliet pārdomāt

5

Saņēmu epastu no klienta.

> Tas ir jādara steidzami un diemžēl pardomāt brendingu šai kompanijai nav laika, bet tomēr jāizdomā kāds patīkams vārds.

Labi. Vēlreiz no sākuma. Tātad: kas ir brendings.

Brends – tas ir priekšstats. Un priekšstats radīsies jebkurā gadījumā – būsiet jūs to pārdomājuši vai nē. Tādēļ labāk, protams, ir pārdomāt, nekā strēbt karstu.

Vai ģenerālšāba ģenerāļi mēdz pieņemt lēmumus sakot: karam ir jāsākas! Mums nav laika pārdomāt stratēģiju, meklēt kādu efektīvu risinājumu kā šajā karā uzvarēt. Ātrāk! Sūtiet visas vienības uz priekšu! Paļausimies uz laimīgu gadījumu.

Protams, laimīgi gadījumi notiek. Gadās nejaušas sakritības. Bet – reti.

Brendings nav nekas supersarežģīts, kas prasa gadus vai mēnešus, un kā rezultātā tiek aprakstīti papīru kalni, sazīmētas sarežģītas shēmas un tabulas. Tas viss ir pilnīgas muļķības. Labs brendings ir vienkāršs.

Kāpēc?

Tādēļ, ka brends ir priekšstats, kam jārodas cilvēka prātā, un, ja kaut kas būs pārāk sarežģīts, izplūdis vai neskaidrs – nekāds priekšstats tur rasties nespēs. Cilvēks vienkārši paraustīs plecus un aiziet tālāk.

Piemēram, kāds priekšstats jums rodas no šīs bildes?

simon_bolivar_unfocused_1.png

Atceros, pirms vairākiem gadiem viens džeks lūdza izdomāt nosaukumu viņa firmai. Viņš gribēja eksportēt koka detaļas. Pēdējā dienā pirms firmas reģistrācijas mēs kopā braukājām pa Rīgu štukojot kādus vēstījumus varētu ielikt nosaukumā. Kopīgi izdomājām, ka klientiem svarīga ir produkta kvalitāte un vienmēr garantēti laicīga piegāde. Dzima nosaukums „Presta wood“ – kā apvienojums no „pre-cision“ un „sta-bility“. Lai vēstījumi tiktu vieglāk nolasīti – pievienojām tos parindē. Turklāt “Presta” asociatīvi pielīdzinās itāļu “presto”, kas nozīmē ātri – tātad reaģē operatīvi un nevelk garumā.

prestawood-logo.gif

Lūk, viss brendings. Mēs iztikām bez prezentācijām, bez valdes sēdēm, bez publiskās apspriešanas, bez bezjēdzīgi tukša darba daudzu mēnešu garumā. Viss notika ātri, vienkārši un efektīvi.

Labs brendings – tas nozīmē izdomāt kāds priekšstats ir jārada, un kā to var radīt izmantojot dažādus instrumentus, kuri cilvēkam liecinās par firmu, organizāciju, produktu.

Piemēram, atceraties BP, kas poziconējoties kā dabai draudzīga kompānija, kurai rūp alternatīvie enerģijas iegūšanas veidi, visos savos birojos izvietojusi alveju, kas ir visefektīvākais ogļskābo gāzi pārstrādājošais un skābekli ražojošais augs.

aloe.jpg

Labs brendings ir atšķirīgs, vienkāršs un fokusēts priekšstats, kas „ieliek kloķi“ konkurentiem padarot tos par zaudētājiem, uzrunājot klienta vajadzības, problēmas, neapmierinātības. Protams, tam visam ir jāizskatās ticami. Un viss. Nekā vairāk arī nevajag.

Pat, ja jūs tikai gribiet, lai jūsu firma izskatās pozitīva, atsaucīga un uz klientiem orientēta – tā jau ir brenda platforma. Bet iedzīvināt šo brendu iespējams panākot, ka viss, kas cilvēkiem par jums liecina, demonstrē, ka jūs esiet pozitīvi, atsaucīgi un uz klientiem orientēti.

Kad kādas lietas izveidē – vai tas būtu produkts, firma vai organizācija – ir ieguldīts smags darbs, gadi no dzīves un daudzi tūkstoši, vai tiešām nav vērts veltīt vēl mazliet laika, naudas un uzmanības, lai apdomātu kādu priekšstatu cilvēkiem nepieciešams par šo lietu radīt, lai efektīvāk tiktu sasniegti uzstādītie mērķi.

Kāda jēga bija saražot visus tos tankus un raķetes, ja nav labas idejas – labas stratēģijas – kā rīkoties, lai uzvarētu karā.

hitler-generals.jpg

Share.

About Author

5 Comments

  1. Autoram ir taisnība, bet es gan gluži tā nenovienkāršotu zīmola nozīmi. Zīmols nav tikai logotips vai darbinieku attieksme. Tas ir kas vairāk. Tā ir vīzija, attīstība, tā ir neatņemama uzņēmuma sastāvdaļa. Zīmols ir kvalitātes, laba tēla, uzticības un īpašas auras kopums. Tas ir vienkārši un tai pat laikā sarežģīti.

  2. Krishjan » Jurģis

    Es par zīmoliem neko nezinu, un par tiem neinteresējos.

    Un vēl es uzskatu, ka vārds “zīmols” ir latviešu nācijas lielākais ienaidnieks, jo ir izdzēsis no latviešu realitātes uztveres ļoti nozīmīgu dimensiju — vārda brends pārstāvēto filozofiju par priekšstatu rašanso un veidošanos.

    Bet paldies par komentāru, taisnprātību un drosmi parakstīties ar savu īsto vārdu.

Leave A Reply