Dzintara juceklis

0

Kopš 25.februārī Delfu portālā izlasīju, ka jau pēc 3 dienām paredzēta Dzintara jaunās zobupastas prezentācija, ar nepacietību gaidīju, kad tā parādīsies veikalos.

Nedēļu pēc nedēļas, garāmejot ielūkojos gan Origo, gan Mola Dzintara veikalos, bet pārdevējas tikai plātīja rokas. Nav vēl zobupastas. Nav. Kad atvedīs — nezinām.

Un nepagāja ne mēnesis kopš furora masu medijos, kad zobupastu tomēr atveda, un 25. marta rītā arī es to iegādājos Origo A tuneļa veikalā.

dzintara-_zobupasta

Kā produkts zobupasta ir interesanta — šķidrāka, mazāk putojoša un vismaz man šķita, ka asāka. Bet toties iepakojumā ir lapiņa ar stāstu par zobu pastu vēsturi, iedarbību un argumentāciju kāpēc šī pasta ir labāka par citām. Tas kopumā rada pircējam 200% pārliecību, ka “šī ir īstā lieta”. Tehniski gan pēc Amway Glister lietošanas sajūta ir labāka, bet ej nu sazini. Vispār vairāk ticēt gribas Dzintaram. Un lielā mērā arī tāpēc, ka mārketingā Dzintars ir tuvu nullei, un uzticēties organizācijām ar produkta kultūru ir drošāk nekā tām, kurās valda mārketologi.

Dzintara_lapina

Cik tas attiecas uz mazo lapiņu — tā ir unikāla un pārliecinoša. Bet, lai līdz tai nonāktu, produkts vispirms ir jānopērk. Un te arī sākas problēmas.

Lielākā problēma noteikti ir episkais nosaukums — “Future Formula SOS HealthyDent 5R”.

Bija tāds joks, ka “kamielis ir zirgs, kuru dizainējusi komiteja”. Šis teiciens domāts kā ironija par lēmumu pieņemšanu grupā, kad demokrātisku kompromisu rezultātā vienā risinājumā tiek sabāztas pārāk daudzas, nereti pretrunīgas un gluži liekas funkcijas.

salidzinajumsiphoneblackberry

 

Ideālajam nosaukumam, protams, būtu jābūt lakoniskam un iegaumējamam, par lietojamību nemaz nerunājot. Neviens taču nekad neteiks: “Klau, kad iesi uz veikalu, lūdzu, paņem arī Future Formula SOS HealthyDent 5R, ok?”

No šāda nosaukuma taču pat nepaliek skaidrs, ka tā ir zobupasta!

Īsāks ir labāks

Ja nosaukums ir pārāk garš, cilvēki to tiecas saīsināt. Piemēram New York uz NY vai LosAngeles uz LA. Turklāt LA lieto daudz biežāk, jo oriģinālais vārds ir garāks, kamēr vārdā NewYork ir divas zilbes — tik pat, cik saīsinājumā NY, līdz ar to no NY praktiskās jēgas ir mazāk, un NY lietošana vairāk ir kā stila elements.

Arī Jānis Pliekšāns labi saprata, ka parasts un pārāk garš vārds būs nepamanāms, neiegaumējams un pilns ar reģionāliem aizspriedumiem (jo uzvārdi –āns ir raksturīgi Latgalei), un tāpēc sevi mārketēja kā “Raini” (kas bija vārds, ko izlasīja Latgalē uz ceļu stabiņa, ar kuru bija apzīmēts, kuram zemniekam šis ceļa posms jākopj).

Tieši tāpat sev labākus un īsākus vārdus izvēlējās Anjezë Gonxhe Bojaxhiu (plaši pazīstama kā māte Terēze) un Luīze Čikone (ne mazāk plaši pazīstama kā Madonna), bet Josifs Džugašvili pieņēma Staļina vārdu, un kļuva par tērauda vīru.

No visa šī izriet viena patiesība — zīmes attīstās vienkāršojoties.

Kur agrāk rakstīja NIKE, just do it un pievilka klāt ķeksi, tur tagad tikai velk ķeksi, jo visi jau zina, ko tas nozīmē.

image

Cilvēka prāta funkcionēšanas likumsakarību ignorēšana nav prāta darbs. Zemnieku, kurš sētu graudus neapartā laukā mēs taču uzskatītu par jukušu, un neviena banka viņam kredītu nedotu. Bet a/s Dzintars zina labāk — un samudrī visu līdz nepazīšanai.

Cilvēks veikalā šo pastu vienalga sauks par “Dzintara zobu pastu”, jo cita nosaukuma tai nav, un to, kas rakstīts uz kastiņas citādāk kā par šurumburumu nodēvēt nevar. Īstenībā, ar šādu nosaukumu produktu pārdot nav iespējams.

…bet ir vēl arī citi produkti

Vispār, kad runa par brendu arhitektūru (brendu arhitektūra ir veids kā produkti un pakalpojumi strukturēti), Dzintars ir haosa karalis, un kopumā atgādina joku par “krievu interfeisu” — kad ļoti smalki noregulēti nevienam nezināmi un nesaprotami parametri.

 

ruskij-interfeis

Pētot Dzintara produktu klāstu, goda vārds, jebkurš var sajusties kā muļķis, jo ir skaidrs, ka doma dziļa, bet kāda tieši — nav saprotams.

Brendu arhitektūra uzņēmumam ir kā navigācija mājas lapai. Tās mērķis ir palīdzēt klientam orientēties un saprast. Tai ir nevis jāapjucina un jāsamulsina, bet jārada skaidrība.

Princips, kuram jāvada produktu strukturēšana dažādās līnijās, ir līdzīgas asociācijas un kaut kāda kopīga ideja. Iemesls produktu strukturēšanai ir tikai un vienīgi atvieglot klientam uztveri, palīdzēt ātrāk un vieglāk orientēties, ātrāk un vieglāk pieņemt lēmumu veikt pirkumu.

Dzintara produktu līnijas ir īsts mišmaš un ķapļap — tām pietrūkst konsekvences, jēgas, viegli uztveramas loģikas, iegaumējamības. Tās pavisam noteikti nav veidotas ar izpratni par to kā cilvēks pamana, uztver, iegaumē, strukturē un atsauc atmiņā informāciju.

Nosaukumu jūra bez nozīmes un struktūras — SPA, Future Formula, Kredo, Organic Style, Actual, Real Dream, Anti-Age utt.

Piemēram, Kredo ir gan kāju krēms, gan šķīdums nagu lakas noņemšanai. Kāpēc tie abi ir marķēti ar nosaukumu Kredo? Tāpat kāju krēms ir FutureFormula. Bet dekoratīvās kosmētikas noņemšanai pieejami produkti gan Kredo, gan Organic Style līnijās.

Jāsecina, ka Dzintaru ar prātu saprast nav iespējams, Dzintaram var tikai ticēt.

umom_rosiju_neponat

Kopumā ņemot, par Dzintara produkcijas augsto kvalitāti un izdevīgo cenu šaubu nav, bet kad runa par to kā šie produkti ir nosaukti un iepakoti, nākas secināt, ka tā pat nav spieķu bāzšana riteņos, bet burtiski — riteņu noskrūvēšana.

Arī burciņu kvaliāte ir vāja, jo dzirdēts, ka jau pēc dažām skrūvēšanas reizēm vāciņi zaudē savu spēju skrūvēties. Un kā oga uz tortes ir Dzintara mājas lapā integrētā DISQUS komentāru sistēma, acīmredzot bezmaksas versijā, kurai līdzi nāk… neticami, bet kaut kādas “kreisās” reklāmas!

Taču kā pozitīvais noteikti jāpiemin izmaiņas veikala pārdevēju attieksmē, kuras noteikti kļuvušas laipnākas un izpalīdzīgākas, taču līdz pārdošanas apjomu paaugstināšanai viņām vienalga pietrūkst vai nu motivācijas, vai kvalifikācijas. Es noteikti būtu gaidījis vairāk iniciatīvas saprast mani kā pircēju, lai tad piedāvātu kādu papildus produktu.

Galu galā — jebkuram cilvēkam ir kaut kādas problēmas, kurām Dzintara produkcija var palīdzēt, vai tā būtu saplaisājusi kāju āda, rūpes par seju, matiem, vai vajadzība pēc sauļošanās krēma, vai nepieciešamība kaut ko uzdāvināt, vai vēlme smaržot labāk.

Dzintaram nebūtu jākautrējas savos veikalos nolikt cacas ar smadzenēm, kuras ienācējam apjautātos — kādu šampūnu jūs lietojiet? Varbūt pamēģināsiet mūsējo, kuram ir 97% dabiskas izcelsmes izejvielu?

Kamēr Dzintars tik vāji uzrunās cilvēku problēmas, un maskēs savus produktus ar nesaprotamiem nosaukumiem, kuri nevis piesaista, bet atbaida — uz ko gan tas var cerēt? Dzintara spēks un vienīgā cerība ir fani, kur apdzintarojas it visā, lai tad sludinātu Dzintara izcilību arī saviem draugiem un paziņām.

Vēl viens kronis ir interesantais Dzintara logo simbols — kurš gan pilnīgi izkrīt ārā no pašreizējā logo stila, bet perfekti ierakstās tajā kiš-miš-ar-rozīnēm, kas ir Dzintara stils reālajā dzīvē.

Screen Shot 2019-03-30 at 12.21.13

Kopumā ņemot, jaunā Dzintara zobu pasta noteikti ir uzmanības vērta, un nav šaubu, ka tā ir lielisks produkts, bet pateicoties nosaukuma mistifikācijai, tā noteikti nekļūs plaši pieprasīta, bet paliks par šauras zinātāju nišas produktu.

Tieši tā pati prolēma ir arī pārējiem dzintara produktiem, kuri vai nu smaržo pēc “sovetikos”, jebšu ir nepamanāmi, neiegaumējami, nesaprotami un neatpazīstami.

Investējiet Dzintarā droši, tikai pirms tam pārņemiet kontroli pār mārketingu.

Share.

About Author

Leave A Reply