Dzintars, kurš ar tevi nesarunājas (recepte rīcībai)

0

Dzintars ir viens no Latvijas lepnumiem. Viens no tiem padomju laika mirdzekļiem, kas spēja nostāvēt uz savām kājām arī brīvā tirgus ekonomikas apstākļos. Nav brīnums, ka padzirdot par Dzintara finanšu problēmām ļaudis devās to atbalstīt iegādājoties produkciju. Tikai Gerčikovam nevajadzētu lolot rozā ilūzijas, jo cilvēks pēc dabas ir egoists — ne jau Dzintara dēļ, bet sevis dēļ cilvēki steidza uz veikaliem, jo zaudēt Dzintaru būtu nepatīkams trieciens mūsu nacionālajai pašapziņai.

Vispār es brīnos par šo mūsdienu laikmeta paradoksu — cilvēki labi zina, ka ražotājam ir iedarbīga, kvalitatīva un augstvērtīga produkcija, turklāt par labu cenu. Bet vienalga ļaudis božas un pērk kaut ko citu. Kā jums trūkst? Vai tiešām gaumīga iepakojuma un nofotošopētas reklāmas trūkums ir izšķirošais faktors, kas neļauj par savu izvēli nr.1. pasludināt Dzintara produkciju? Tač’ smukāks iepakojums Dzintara produktus efektīvākus nepataisīs!

Foto-serii_Antioksidantu1

Jautājums ir pavisam nopietns — vai mirdzoša reklāma un labāks iepakojums pacels Dzintaru starp Latvijas mīlētākajiem brendiem un palīdzēs daudzkāršot apgrozījumu? — Domāju, ka nē.

Jebkurai slimībai ir cēlonis, un no ārstēšanas būs maz jēgas, ja izpaliks skaidra izpratne par problēmas sakni. Jāsaprot tieši kur ir problēma. Kā var būt situācija, kad kaut ko mīl, bet vienlaicīgi — ignorē? It kā potenciāls attiecībām būtu, bet tās neiestājas, vai arī nav tik intensīvas cik varētu būt. It kā seksīga viņa (viņš) ir, bet nemāk ne ģērbties, ne sarunāties. Ko ar tādu lai iesāk?

Cilvēkiem ar brendiem ir attiecības. Savukārt attiecību pamatā ir komunikācija. Dzintara lielākā problēma ir neprasme sarunāties un nespēja pastāstīt par savām izcilībām. Nekomunikabilitāte ir sinonīms “neprasmei veidot attiecības” — un gluži dabiski, ka otra puse (pircējs) apvainojas, ieraujas sevī un būtiski samazina saskarsmes biežumu.

nevertalking

“Mēs tik pat kā vairs nesarunājamies!”, kliedz sieva un met vīram ar gludekli. — Dzintara gadījumā cilvēki uzmet lūpu un pērk retāk vai nemaz. Brendu mijiedarbība ar cilvēkiem ir identiska visparastākajām attiecībām starp divām personībām.

Tāpat svarīgs aspekts, ka pirkuma veikšana ir simbolisks akts — ko sev un citiem apliecina cilvēks, kurš izvēlas Dzintara produkciju? Kāda ir nozīme un kāds ir vēstījums? Ne velti, piemēram, Nike tik prominenti izvieto savu logo. Ja apavi būtu tikai racionāls priekšmets, priekš kam citiem zināt, ka tos ražojis tieši Nike? Bet Nike logo uz kedas sūta skaidru vēstījumu gan pašam īpašniekam, gan apkārtējiem.

7c0d

Tāpat — ekskluzīvie brendi ļoti rūpīgi izvēlas vietas, kurās izvietot savus veikalus, jo viņi zina, ka atrašanās vieta nozīmīgi ietekmē uztveri. Nez vai Armani atvērtu savu veikalu uz Čaka ielas, bet uz Elizabetes — jebkurā laikā.

Dzintaram ir jāsaprot pamatlieta — kam, kad un kāpēc jāpērk Dzintara kosmētika? Un kā pats pirkšanas fakts liek justies cilvēkam — kā racionālam, gudram pircējam? Kā muļķītim? Kā uzvarētājam vai lūzerim? Kā vecmodīgam? Atpalikušam? Kā tādam, kurš nevar atļauties neko labāku? — Kāda ir tā sajūta, kura pašreiz pavada Dzintara kosmētikas pirkšanas procesu, un kādai tai jābūt, lai cilvēki Dzintara produktus gribētu doties pirkt biežāk?

coca_cola_ive_kissed_elvisTad ko Dzintaram darīt? — Brenda veidošanos ietekmē četri faktori — produkts, vide, komunikācija un uzvedība. Katrā atsevišķajā gadījumā šo faktoru proporcijas var atšķirties. Piemēram, LIDO brenda dzīvības spēks rodas galvenokārt no vides. Coca-Cola ir absolūti komunikācijā balstīts brends — Kolas brendu veido un uztur reklāmas. Uzvedība ir svarīga servisa sfēras uzņēmumiem. Videi lielu nozīmi piešķir Apple, produktus izplatot caur saviem privātajiem veikaliem — tīrasiņu arābu rikšotāju nevar turēt vienā stallī ar parastiem darba zirgiem… Tas izskatīsies lētāks vien tāpēc, ka elpos to pašu gaisu…

Dzintaram, savukārt, ir izcils produkts, bet praktiski neesoša komunikācija un štruntīga vide (ar to domājot tieši veikalus). Bet tas nav nekāds pārsteigums — jo Gerčikovs uzskata, ka mārketings ir izdevumu pozīcija, kas beigās tiem pašiem nabaga pircējiem tad arī būs jāapmaksā, un priekš kam vajadzīgs cenu sadārdzināt, ja mērķis ir “izcils produkts par zemu cenu”? Vadītājam, kurš visu dzīvi ir bijis “uz produktu orientēts” jebkas ārpus “cietās vielas” liekas gaistošs un nenopietns kā dūmi un migla.

Grūti ko Gerčikovam pārmest, ja tepat Latvijā paši reklāmisti par reklāmu runājuši kā “gaisa pārdošanu” — kurš gan ko tādu gribētu pirkt?

Bet pat visracionālākais uzņēmējs saprot attiecību vērtību, un zina, ka attiecību pamatā ir komunikācija, rūpes un patiesa mīlestības izpausme. Šajā gadījumā — no uzņēmuma pret pircējiem. Turklāt, kā lai cilvēki uzzina to, ko jūs neesiet viņiem par sevi pastāstījuši?

Kādi, pavisam praktiski brendinga padomi būtu jāņem vērā Dzintara mārketingam?

  1. Pirmkārt, Dzintaram neko nevajag izgudrot — ir jābūt autentiskam un patiesam līdz kaulam. Dabiskam, tādam, kāds tas ir. Bez makijāžas slāņa. Bez liekām cakām un izskaistinājumiem. Bez feika un glamūra. Visi dimanti un izcilības  Dzintarā jau ir — tie vienkārši jāatrod un pareizi jāpasniedz uz āru.
  2. Veiksmīgām attiecībām nepieciešama silta un draudzīga, patiesi cilvēka labklājībā ieinteresēta komunikācija ar potenciālajiem klientiem.
  3. Protams, veikali… cilvēki nepērk tikai krēmu — viņi pērk arī sajūtu un iepirkšanās pieredzi. Esiet taču moderns, Iļja!
  4. Klientu segmentācija un vajadzību izpēte noteikti atklātu jaunas, neizmantotas iespējas, ja vien komunikācija būtu balstīta uz šīs segmentācijas rezultātiem.
  5. Mušas vajag nošķirt no kotletēm — biokosmētika ir kaut kas pavisam cits nekā parfimērija, un tam ir jābūt redzamam un skaidri saprotamam. Zupu un saldo nevajag vienlaicīgi vārīt vienā katlā. Tieši neprasme nopozicionēties un ar atsevišķu produktu līniju ieņemt ekokosmētikas nišu atļāva rasties Madarai. Turklāt EKO skan daudz labāk nekā BIO.
  6. Dzintars — tas ir kosmetologs. Savējais. Kāds, kuram uzticēties. Speciālists. Zinātnieks. Gluži jēdzīgi būtu, ja par savu komunikāciju centrālo tēlu Dzintaram kļūtu jauneklis ar brillītēm (inteliģents, tātad), kuram vārdā Dzintars, un kurš pozicionētos kā “tavs personīgais kosmetologs”.
  7. Komunikācijas esence — dot padomus. Cilvēkiem ir problēmas, un viņi tās var atrisināt ar Dzintara kosmētikas palīdzību. Vienīgais — viņi to vēl nezina. Kosmetologs Dzintars nudien varētu dot padomus 48 stundas diennaktī pa visiem komunikācijas kanāliem, un tādējādi palielināt Dzintara noietu reizes 10.

Dzintaram, faktiski, nav vajadzīga reklāmas kampaņa — es drīzāk to sauktu par konsultāciju kampaņu, jo ir tik daudz vērtīga, ko mūsu personīgais kosmetologs Dzintars varētu mums pastāstīt.

Piezīme: nebūtu šo uzrakstījis, ja ne šī publikācija Dienas Biznesā.

Piezīme: starp citu, interesanti, cik draudzīgi un nesaistīti blakus viens otram spēj eksistēt dažādi Dzintari — gan kosmētika, gan kausētais siers, gan Čīča, gan Raivis, gan koncertzāle Liepājā, gan Dzintara jūra mūsu laimei še šalc. Viņiem visiem — nekā kopēja, lai arī vārds viens. Pamācoši.

 

Share.

About Author

Leave A Reply