Kā kļūt par Smaragda pilsētas burvi

0

Daudzi noteikti ir lasījuši stāstu par Ozas zemes burvi, jebšu arī šī paša stāsta padomju versiju “Smaragda pilsētas burvis”. Starp abām šīm grāmatām atšķirība sižetā ir neliela un mazbūtiska.

Tiem, kas nav lasījuši un tiem, kuri  piemirsuši, stāsts īsumā ir šāds:

meitene Ella (angļu oriģinālā — Doroteja) viesuļvērtas laikā ar savu būdiņu tiek aizlidināta no Kanzasas uz Burvju zemi, kas pilna ar labām un ļaunām burvēm, runājošiem zvēriem, maģiskiem priekšmetiem un lidojošiem pērtiķiem. Viņas vienīgā cerība ir Smaragda pilsētas burvis, kurš var palīdzēt viņai atgriezties atpakaļ mājās. Pie šī burvja viņa dodas pa dzelteniem ķieģeļiem bruģēto ceļu (DzĶBC). Vienu pēc otra viņa satiek Putnubiedēkli (kurš alkst smadzeņu), Dzelzs malkascirtēju (kurš vēlas mīlošu sirdi) un Gļēvo lauvu, kurš, protams, sapņo par drosmi. Tā kā Smaragda pilsēta visa ir no smaragda, tad ikvienam ienācējam ir jāuzliek zaļās brilles, kas tiek noslēgtas ar atslēgu, lai acis neapžilbtu no mirdzuma. Tomēr Smaragda pilsētas burvis Gudvins, pirms izpildīt viņu vēlmes, palūdz nogalināt ļauno raganu. Uzņemot katru no ceļotājiem atsevišķi savā troņa zālē Gudvins Putnubiedēklim parādās kā skaista sieviete, Lauvam kā ugunsbumba, bet Dzelzs malkascirtējam kā briesmonis. Kad Smaragda pilsētas burvja prasība izpildīta četrotne ierodas pēc solītā — smadzenēm, drosmes, sirds un biļetes uz Kanzasu.

šoreiz burvis ir neredzams, ceļabiedri dzird tikai viņa pērkondimdošo balsi, līdz nejauši atklājas, ka lielais burvis nav nekāds burvis, bet parasts burvju mākslinieks, kas tāpat kā Ella uz Burvju zemi atceļojis pa gaisu. Tomēr četrotne burvim ļoti tic, un viņš Putnubiedēkļa salmu smadzenēm piejauc klāt kniepadatas, un viņš kļūst gudrs. Dzelzs malkas cirtējam viņš krūtīs iekaļ sarkana zīda sirdi, bet lauvam iedod izdzert putojošu drosmi no sudraba bļodas.

Stāsts ir patiešām interesants, ne velti 1900.gadā izdotā grāmata ir populāra vēl šodien, bet pats labākais, protams, ka šis stāsts ir par brendu un tā radīšanu.

Nokļūstot Burvju zemē, Gudvins taču varēja arī vienkārši dzīvot meža vidū plānā būdiņā, mistisku būtņu ielenkumā, drebot par savu dzīvību, bet viņš izvēlējās darīt to, ko prata vislabāk — ekspluatējot savas burvju mākslinieka prasmes, viņš kļuva par Smaragda pilsētas burvi.

Jebkuras reklāmas mērķis ir pārdot, proti, uzrunāt cilvēku vajadzības. Bet nav pārdošanā nekā augstāka par spēju likt noticēt — kas šis pulveris izmazgās visbaltāk, ka šīs kedas palīdzēs skriet ātrāk, ka nekas neveldzē slāpes labāk  kā Sprite.

Ozas zemes burvis radīja par sevi TĒLU, viņš radīja IESPAIDU un spēcīgu PRIEKŠSTATU. Viņš lika NOTICĒT sev un savām spējām, un tādēļ ieguva nozīmīgu pozīciju, lai arī nebija īsts BURVIS, bet viņš prata veikli manipulēt ar cilvēku REALITATES UZTVERI. Smaragda pilsēta nebija no smaragda — bet visiem bija jāvalkā zaļās brilles (it kā lai neapžilbtu), un viņi ticēja, ka tā ir no smaragda. Mācība skaidra — pasaule ir tāda, kādu mēs to redzam, mūsu prāts ir tas, kas konstruē realitāti.

Arī modernā medicīna nereti lieto placebo (ir dzirdēts pat par placebo operācijām!), lai pārliecinātu pacientu, ka viņa problēma ir izgaisusi, un, ja viņš tam notic un patiešām vēlas izārstēties, problēmas mēdz izzust. Ja slimība ir prātā, jāļieto atbilstošas zāles — tieši tā rīkojās Gudvins iedodot lauvam drosmi kā putojošu dziru. Galu galā, jebkurš ģenerālis zina, ka tieši ticība ir tā, kas mazskaitlīgos dara stiprus, bet vājos — spēcīgus.

Vēl viena interesanta nianse, ka uz Smaragda pilsētu varēja nokļūt ejot pa Dzelteniem ķieģeļiem bruģēto ceļu. To var salīdzināt ar sarkano paklāju, bet tīri psiholoģiski — tas noskaņo. Līdzīgi kā hipnotizētājs skaita no desmit līdz viens, vai burvju mākslinieks liek visai zālei sastingt gaidās pirms trika skaitot trīs-divi-viens-abrakadabra! Veiksmīgi sagatavota augsne, brīnuma gaidas — puse no trika.

Protams, protams. Veselības ministrija brīdina — Ozas zemes burvja Gudvina pasniegtā mācību stunda psiholoģisko triku un apziņas manipulācijas mākslā nevar aizstāt pilnvērtīgu brendingu, bet tajā, līdzīgi kā pārtikas piedevās, ir brendingam svarīgas sastāvdaļas. Proti, ja esat mazi, izdariet ko nozīmīgu un neordināru — ko tādu, kas jums liktu izskatīties lieliem un svarīgiem. Uzdāviniet Zoodārzam polārlāci vktml. (un gudrā veidā parūpējieties, lai cilvēki to uzzina!) Noskaņojiet cilvēkus, un liekiet noticēt sev, savai varenībai, savai varēšanai, savai kompetencei. Jo nav svarīgi kas jūs esat, svarīgi ir, kas jūs vēlaties būt.

Un pats būtiskākais — ikviens no jums ir burvis. Protams, lai tam noticētu, ir nepieciešama drosme. To jūs varat iegūt iedzerot kādu putojošu dzērienu, vēlams, no sudraba bļodas.

Share.

About Author

Leave A Reply