Kā pozicionēt brendu

0

Viens no brendiem, kas mani fascinē visvairāk, ir Čaks Noriss.

Un fascinē tāpēc, ka neviens neapšauba, ka… “Čaks Noriss ir piedalījies visās Zvaigžņu karu filmās — viņš tēloja Spēku”, “Čaks Noriss jau ir bijis uz Marsa, tāpēc tur nav dzīvības”, “Čaks noriss spēj aizcirst virpuļdurvis un uzzīmēt tetovējumu uz spoka.” un “Čaks Noriss ir aizskaitījis līdz begalībai… divreiz” utml.

5e019f9e07f94a047168d4d21835229cChuck-Norris-Facts-04Quotes519-600x374-610x399maxresdefault-4

Čaks Noriss ir “paradoksāli nepārspējams” — tā ir viņa brenda esence un viņa unikalitāte. Neviens nevar pārspēt Čaku Norisu, ja nu vienīgi tikai pats Čaks Noriss.

Kā viņam ir izdevies šādi iepozicionēties, nezinu, bet pieņemu, ka ar filmām.

Vispār, “iepozicionēšanās” nav lēta lieta:

  • pirmkārt ir nepieciešama tukša niša;
  • otrkārt konsekvence (uzstājība + sistemātiskums);
  • treškārt — lai cilvēki kaut ko patiešām ielāgotu ir nepieciešamas spēcīgas emocijas, emocionāli spilgts notikums.
  • Turklāt, pozīciju arī jāspēj noturēt — sistemātiski to praktizējot un nenonākot pretrunās.

Bet “paradoksālās nepārpējamības” pozīcija Čakam lieliski piestāv, un ar to viņš ir absolūti unikāls. Rezultātā — viņu zina un atceras.

Starp citu — ir pat vesela mājas lapa veltīta “Čaka Norisa faktiem”, kas, starp citu, ir lielisks veids kā reklamēt un uzturēt pie dzīvības brendu “Čaks Noriss”. Neviens vairs nezina kā Čaks ieņēma savu “paradoksālās nepārspējamības” pozīciju — bet fakts, ka viss internets ir pilns ar Čaka Norisa faktiem leģitimizē šīs pozīcijas eksistenci. Nekas vairs nav jāpierāda — tas vienkārši eksistē un to nevar noliegt.

Vēl viena slavenība, kas apbrīnas vērta, ir Žans Klods Van Damme. Viņš pazīstams arī kā “muscles from Brussels”, bet tā kā “muskuļotās kinozvaigznes” kategoriju cilvēku apziņā jau ieņēmis Arnolds Švarceneigers, tad Van Dammem nekas cits neatlika, kā aizmirst par muskuļiem, un izdomāt savu meistarstiķi, kas garantētu viņam unikālu pozīciju un tāpēc — iegaumējamību.

Un Van Dammes unikālā pozīcija cilvēku apziņā ir t.s. “vandamčiks”, jeb superšpagats.

Lūk, kad runa par špagatu — pirmais prātā nāk tieši Žans. Ne velti Volvo Trucks reklāmai tika izraudzīts tieši viņš.

Vairāk kā 85 miljoni skatījumu — tas ir Van Dammes brenda unikālās pozīcijas spēks.

Taču jau neilgi pēc VolvoTrucks reklāmas debijas un sekojošās milzu popularitātes (protams, pateicoties tieši Van Dammem, nevis lieliskajiem Volvo vilcējiem), internetā parādījās klips ar Čaku Norisu, kurš skatīts, tiesa gan 3x mazāk (25 miljoni), bet vienalga — nav slikti priekš apsurdas parodijas.

Lieki piebilst, ka Čaks Noriss šajā parodijā ne tikai nav filmējies, bet arī nekad nebūtu to varējis veikt, jo tā ir pilnīgs paradokss, taču šī fantastika perfekti atbilst tam tēlam un brendam, kas radies par Čaku Norisu kā supervaroni, kurš paveic neiespējamo, darbojoties pretēji visiem fizikas un loģikas likumiem.

Jebkurš brends iegūst spēku tikai tad, kad atklāj savu unikalitāti. Tā tas ir tādēļ, ka cilvēkiem ar brendiem ir attiecības, bet attiecības iespējamas tikai starp divām personībām, savukārt personības obligāta pazīme ir unikalitāte. Nav unikalitātes — nav personības — nav attiecību — nav spēcīga brenda.

Otrs aspekts ir, ka katram spēcīgam brendam ir kristālskaidrs pozicionējums. To var saukt arī par brenda esenci, brenda solījumu, centrālo kompetenci, centrālo organizējošo principu, fokusu — nosaukumi ir dažādi, lietas būtība nemainās. Kad runa par brendiem, “spēks” rodas caur to, ka cilvēkiem prātā ir viena, konkrēta, skaidra asociācija, un visam ko brends dara ir jāapliecina absolūts fokuss uz šo vienu lietu. Van Damme — vandamčiks, Čaks Noriss — nepārspējams līdz paradoksam.

Bet pats svarīgākais, ka brends nekad nedrīkst nonāk pretrunā ar savu centrālo kompetenci, jo cilvēki to uztver kā solījumu, un lauzt solījumu nozīmētu pievilt savus fanus, zaudēt savu “es” un identitāti, sagraut attiecības.

Katram brendam, kurš vēlas būt spēcīgs brends, skaidri jāzina atbilde uz jautājumu — kas būs tā lieta, pateicoties kurai viņi tevi zinās? Tā lieta, kas acumirklīgi nāks prātā kad par tevi dzirdēs?

Tā lieta, kuru tu būsi privatizējis kā savu, iegūstot konkurentus apsteidzošu pozīciju cilvēku apziņā.

Share.

About Author

Leave A Reply