Kā pozicionēt Parex

17

Analīzes obejekts: Parex bankas logo.

parex_logo.jpg

Pamatā – sarkanais kvadrāts, stabilitāte un spēks. Nosaukums „Parex“ cēlies no franču „par excellence“, kas nozīmē „augstākā mērā izcils“, jeb vienkārši „izcilība“. Bankas nosaukums logotipā rakstīts nevis „skaistākajā“ fontā, bet gan tājā, kas izmantots uz dolāru banknotēm. Logo grafiskā zīme – no monētām veidots kronītis.

Šis koncepts ir pilnīgs un skaidri parāda, kas šī ir par banku, un kāda ir tās specialitāte.

Parex – tie ir naudas eksperti. Viņi zina naudu un zina kā to vairot – un viņi to prot vairot, un tas ir tas, ko viņi katru dienu dara (strādājot savu klientu labā). Viņiem ir ģeniālas idejas un innovatīvi risinājumi, jo viņi dara to, kas viņiem padodas vislabāk.

Ir versija, ka bankām mūsdienās jābūt gaišām un atvērtām – tādām kā Hansabanka.

Bet visas bankas nevar būt hansabankas. Hansabanka ir tikai viena, un jebkuš, kurš centīsies būt par Hansabanku būs nolāpīts špikotājs, un tik pat veiksmīgs kā KIA, kas cenšas kopēt Mersedesu.

Ja jūs peldiet kā suns, nemēģiniet cilvēkiem iestāstīt, ka jūs esat pīle.

Tas būs bezjēdzīgi.

Nenoticēs.

Esiet lepni par to kas jūs esiet. Necešaties maskēt savu patieso būtību. Atrodiet pievilcīgo tajā, kas jums ir, un pārdodiet to, nevis cenšaties kļūt par to, kas jūs neesat, nebūsiet un nekad nevariet būt.

Un es esmu pārliecināts un ticu, ka pavisam iespējama ir tāda situācija, kad cilvēki priecājas par to „cik tā Hanzabanka ir skaista un draudzīga“, bet savu naudu nes „naudas ekspertiem“, jo draugiem ar naudu vispār nav nekāda sakara.

Share.

About Author

17 Comments

  1. Paga, paga. Un kur tad palika latīņu valodas “PAREX”, kas nozīmē “divi karaļi”. Vai tik tie divi karaļi nav Krasovickis un Kargins, ko? Un vai tik nav tā, ka tā „par excellence“ nav piekabināta vēlāk, lai noslēptu patieso bankas logotipa atšifrējumu?

  2. Hmm.. Domu laikam sapratu. Bet! Hansabankas finanšu rādītāji ar katru gadu paliek arvien labāki, savukārt Parex finanšu rādītāji ar katru gadu, protams, arī paliek labāki, tomēr arvien vairāk atpaliek no Hansabankas. Līdz ar to secinu, ka cilvēki pagaidām tomēr labāk izvēlas draudzīgo un skaisto Hansabanku nevis “naudas ekspertus”. Līdz ar to neatbildēts paliek jautājums, kas arī šī raksta virsraksts – Kā pozicionēt Parex? Ko tad vajadzētu/nevajadzētu mainīt/nemainīt?

  3. KKJ > KALABS

    Savā grāmatā “Nauda un cilvēki” (!!! – ievērojiet pat šajā nosaukumā ir vārds nauda, turklāt pirms “cilvēkiem” – tas tikai vēlreiz apliecina, ka Parex banka ir naudas eksperti) Kargins raksta, ka savā laikā vinji nopirkushi kooperatīvu zem nosaukuma “Parex”, tā kā meklēt šeit kaut ko piekabinātu… nezinu vai ir liela jēga. Es drīzāk teiktu, ka tas ir “liktens pirksts”…

    un pat ja kaut kas ir piekabināts… tas neko nenozīmē, jo labiem nosaukumiem, parasti ir daudzas nozīmes — un tās visas spēlē uz vienu un to pashu noti. Kargins un Krasovickis ir divi karalji — vinji valda pār naudu — un dara to PAR EXcellence.

  4. KKJ > KASPARS

    neko nezinu par Parex finanšu rādītājiem un to štruntīguma iemesliem. Es teiktu, ka beidzas karmiskie plusiņi, drīzāk 🙂

    es varu novērtēt tikai pozicionēšanu, brendingu un reklāmu. un pat to — nepilnīgi, jo man nav pieejami visu to pētījumu rezultāti, kurus veic Parex mārketings.

    bet kas attiecas un to kā es šo problēmu redzu — kā tad Parex banka pozicionējas šodien?

    atbildu: nekā nepozicionējas.

    grābstās kaut kā.

    neba nu reklāmas ir sliktas — nē! reklāmas ir pat uberkrutilabas un superkvalitatīvas. šaubu nav! bet jautājums ir par to messidžu, kas ir reklāmās. Jautājums ir par vēstījumu. Jautājums ir par to vai visas reklāmas spēlē uz vienotu brenda tēlu — vai visas reklāmas rada vienotu priekšstatu, jebšu tie ir dažādi tēli, kas rodas.

    Man reklāma ar draudzīgo Māri Olti vairāk šķiet piemērota Hipotēku bankai. Parex — nekādā ziņā. Parex nav un nekad nebūs Māris Olte.

    Parex bēg no tā kas viņi ir. Viņiem liekas, ka cilvēki viņus tādus nemīlēs.

    Un lai nemīl. Bet lai naudu nes uz Parexu.

    Un gan jau tie, kas mīl naudu — iemīlēs arī Parex.

    Un, piedodiet, kas par pozicionējumu ir “lielākā banka visiem”?

    Šķiet, ka te ir viens labs piemērs priekš Al Ries un Jack Trout sērijai “ja tu esi viss priekš visiem, tad tu beidz kā nekas priekš neviena”.

  5. KKJ: “Un lai nemīl. Bet lai naudu nes uz Parexu.”

    Redzi, Parexam patiesibā nevajag, lai viņiem nes naudu. OK, vajag, bet ne ik daudz, kā viņiem vajag, lai no viņiem naudu aizņemās. Un no kā Tu labāk aizņemtos naudu – no draudzīgās Hansabankas vai nopietnā Parexa?

  6. Bet nevar noliegt, ka parexam facelift nāktu par labu. Tā pati nozākātā Hansabanka ir labs piemērs, kā to izdarīt nemanāmi, bet manāmi, turklāt – nezaudējot veidolu.

  7. Khemm te nu gribētu iebilst…jo tieši Parex IR pozicionējuši sevi. Parex asociējas ar kvalitāti un tomēr ne tikai asociējas, bet arī ir kvalitāte…tas nav TIKAI pliks zīmols, bet gan sakārtots uzņēmums, kur darbiniekiem ir augstas prasības, par ko arī atbilstoša samaksa, kas ir liels pluss, salīdzinājumā ar tādu Hansabanku.Parex(am) ir Latvijā pārdomātākās reklāmas un to neesmu izdomājusi tikai es..protams dažādus līzingus varbūt izdevīgāk kārtot Hansenē, bet ne visus. Kā patērētājs izvēlētos Parex.:)

  8. KKJ >>> Priscīlijai

    Jā, protams! Parex ir sevi pozicionējuši! Un vēl šodien viņi nevar tikt vaļā no viltīgu šmaucēju pozīcijas.

    Es domāju, ka nav jāpierāda, ka cilvēkiem pret Parex tomēr ir diezgan negatīva attieksme. Varbūt ne tik negatīva kā senāk, bet negatīvās dogmas ir ar milzīgu inerci.

    Un, ja kāds man netic, var droši pajautāt Parex mārketingam, un viņi apliecinās, ka visi pētījumi saka to pašu ko es.

    Aicinu Priscīliju atcerēties, kas Parex bija pirms 7 gadiem… lielākā banka Latvijā! Un kas bija Unibanka? — pateikšu priekšā — otra lielākā banka Latvijā!

    Parex banka stagnē gadu no gada.

    Sākumā to apsteidza Hanzabanka, tad Unibanka, tagad jau arī Rietumu banka un uz papēžiem min Aizkraukles banka. (atceraties, kas bija Aizkraukles banka pirms atnāca Ļebedevs un izdomāja jauno pozicionēšanos un grafiski attēloja to caur logo?)

    un ko gan nozīmē frāze “pliks zīmols”?

    Tas nozīmē — priekšstats bez seguma. Piemēram, Kokakola ir “kails brends” — nekas cits jau tur nav, tikai priekšstats, iedoma, fantāzija, ka pudelē ar cukurūdeni un ogļskābo gāzi ir sekss, prieks, dzīves jēga un vēl kas tikai ne.

    Parex problēma jau nav brenda plikums vai neplikums, Parex problēma ir tur, ka brends ir draņķīgs. Sačakarēts un nav attīstīts.

    Pārdomātas reklāmas — jā, protam. Es vienmēr esmu teicis, ka Parex ir ļoti izlaizītas un perfekti uztaisītas reklāmas. ALAS! Ar to, ka reklāma ir perfekti uzfilmēta — nepietiek.

    Kas ir reklāma? — nekas cits kā IDEJA.

    Reklāma ir kaila IDEJA.

    Cilvēks skatās reklāmu, un tās domas, sajūtas, iespaidi, kas viņam paliek — tās idejas, kas rodas viņa prātā, tie priekšstati kas viņā izmainās — TĀ ARĪ IR TĀ REKLĀMA. Nothing else matters.

    Parex reklāmām, piedodiet, bet vienkārši nav nekāda sakara ar to, kā cilvēki šo banku uztver. Cilvēks domā “krāpnieki!”. Reklāma saka “oooo! Māris Olte!” — Bet Mārča ir superdraudzīgs. Parex ir superļaunais. Atšķīrības starp vienu un otru ir pārāk lielas, un CILVĒKS ŠĪM REKLĀMĀM VIENKĀRŠI NENOTIC.

    Neticiet man? — Apskatieties Parex pozīcijas izmaiņu dinamiku bnaku tirgū. Īsāk — kāpēc tad, ja Parex reklāmas ir tik lieliskas, ja Parexā strādā tik lieliski cilvēki — kāpēc tad Parex paliek arvien slktāk un sliktāk?

    Atbildu: Tāpēc, kas viņi cenšas kļūt par to, kas viņi nav. Viņi nav draudzīga banka un viņu tēls nekad nebūs Māris Olte. Viņi ir naudas eksperti, un kamēr viņi to neatzīs arī publiski, viss ko viņi teiks savās reklāmās būs nepatiess un cilvēki tam neticēs.

    Vēlreiz: atrodiet pievilcīgo tajā, kas jums ir, un pārdodiet to — redzēsiet, jums paveiksies, nevis cenšaties slēpt savu patieso dabu un izlikties par to, kas jūs neesat un nekad nevarat būt. Parex gadījumā — par vilku aitas ādā. Balss nodos.

  9. turpinot iesākto…

    Patiesībā — pajautājiet Parex darbiniekiem “kas ir Parex”.

    Kas jūs vieno? Kāds ir jūsu mērķis? Vai jūs nesatrauc, ka Parex banka gadu no gada slīd aizvien zemāk? Vai jūs jūtaties personīgi atbildīgi par šo problēmu? Kādēļ ir izveidojusies šāda situācija?

    Katrai organizācijai ir mērķis, vīzija un stratēģija kā to sasniegt. Tāpat — organizācijai ir vērtības, kas veido tās personību. Ja organizācijas vērtības ir vienkārši nolasāmas — ja cilvēki uz ielas redz, zina un saprot kas šī ir par organizāciju — tad tās funkcionē kā magnēts, piesaistot organizācijai cilvēkus, kuriem šādas vērtības ir svarīgas. Cilvēki, kuriem svarīgas tādas pat vērtības kā organizācijai, būs vairāk noskaņoti censties, lai realizētu organizācijas vīziju, no kuras šīs vērtības izaugušas — tādējādi organizācija ātrāk sasniegs uzstādītos mērķus.

    Brendam priekš organzācijas nav tikai kokakolas etiķetes funkcija — tas nav tikai kaut kas, ko uzlīmēt uz fasādes, lai klienti skrien iekšā. Brendu vispār nekur nevar uzlīmēt — jo tas eksistē tikai cilvēku prātos. Uz fasādes var uzlīmēt logo vai reklāmu, kam ir jāsekmē iecerētā priekšštata veidošanās.

    Kad runa apr organizācijas brendu, jautājums ir gan par to kā to uztver sociums, gan arī par to kā paši darbinieki uztver sevi un to organizāciju kurā strādā. Papildus — kā viņi uztver to ko par viņu darbavietu domā sabiedrība.

    Nozīme ir tam kā organizācija uztver pati sevi. Kāda ir tās vide un iekšējā kultūra. Jo tas ko cilvēki domā un kādi ir viņu priekšstati par to, kas ir organizācija un ko tā no viņiem gaida, kurp tā dodas — tas viss ietekmē to kā darbinieki strādā. Bet tas kā viņi strādā, cik cenšas, ar kādām inovācijām un iniciatīvām nāk — tas viss ietekmē to kāds klientiem rodas priekšstats par organizāciju. Tātad — visas šīs svastarpējās sakarības veido kopējo BRENDU. (kurš vai nu palīdzēs jums pārdot vairāk, jebšu nepalīdzēs)

    Turklāt nozīme ir arī tam, ko darbinieki domā par to kā apkārtējā sabiedrība uztver viņu organizāciju.

    Arī tas viss ir brends.

    Pēc būtības cilvēks dzīvo pats sava prāta radītā cietumā, un šī cietuma vārds ir brends (jeb priekšstati, kas mums rodas par visām lietām uz pasaules).

  10. Ar “Pliku zīmolu” es domāju tikai Parex vārdu (nesaprotu, vai tiešām ķīniešu valodā uzraxtīju?) Stagnācija? Nu nezinu gan- šajā jautājumā neesmu kompetenta.
    Reklāmas mērķis IR sasniegts, jo bankai sevi ir jāpoziocionē kā nopietnu un stabilu, nevis “draugi” kas paturēs naudiņu un nenopietnībai šeit nav īstā vieta.
    Es ( nevis kā speciālists), bet kā patērētājs varu pateikt, ka Parex ir radījis manī uzticību (tātad es ietu un liktu tur naudu) (nu labi man tur ir kredīts :D) un tas arī reklāmas mērķis- ir sasniegts.

  11. >>> Priscīlijai

    nestrīdēšos. bet padiskutēšu.

    Tas, ka es vēlēšanās nobalsoju par “Mūsu zemi”, jo manī šī partija radīja uzticību (es domāju konkrēti Ančānu), nenozīmē, ka tā radījusi uzticību citos, kuri, sekojot raķešreklāmām nobalsoja par Šlesersonu.

    Tas pats par Parex — tas, kam ir nozīme ir nevis atsevišķais viedoklis, bet kopējā tendence.

    Tajā pat laikā — no atsevišķā veiodokļa var izsecināt kaut ko ko vērts pateikt arī pārējiem, jo iespējams, ka atsevišķais cilvēks ir kaut ko pamanījis, novērtējis un tagad to vērts pateikt arī visiem pārējiem.

    Saruna par to kurš brends ir pliks un kurš nav pliks, tas ir cits temats, jo faktiski brendus reālus padara tas, ka cilvēki tiem tic, ka tie ietekmē cilvēku prātus un uztveri, un tas maina realitāti, līdz ar to, es domāju, ka pat kola kā brends nav plika, jo reāli taču tā kailā ticība kolas maiģai rada reālus ienākumus kompānijai un maina cilvēku attieksmi un rīcību. Tā kā pēc būtības neviens brends nav pliks… ja vien tas ietekmē cilvēkus.

    paldies par iespēju atbildēt un pakomentēt, tas kustina smadzenes. Veiksmīgi!

  12. Pingback: Logo - mājaslapas identitāte | web.hc.lv

  13. Esmu dzirdējis, ka salīdzinot ar citām bankām strādāt Parex esot īpaši “jautri”, jo viss galu galā ir jāsaskaņo ar misteru VK. Un ja VK viedoklis nesaskanētu ar šī raksta un tā komentētāju viedokļiem, tad VK tiem pajautātu vienkāršu jautājumu, uz kuru turpat pats arī atbildētu: “Cik Tu savā dzīvē esi nopelnījis? Mazāk par mani? Tad nedomā, ka esi gudrāks!” Vismaz tā tas bija kādus 4-6 gadus atpakaļ. Var jau būt, ka tagad kaut kas ir mainījies, bet ja nē – konsultēt Parex brendingā ir kā ciņa ar vējdzirnavām. Lai veicas tiem, kas to dara un lai veicas Parex!

    P.S. Dažus gadus atpakaļ diezgan regulāri apmeklēju Parex Smilšu ielas filiāli kā tās klients – mani fascinēja nedaudz senatnīgā, bet tajā pašā laikā brīvā atmosfēra, kas tajā valdīja – koka mēbeles, milzīgie vecie seifi karšu nodaļā, konsultante ādas biksēs, blūzē ar volāniem, kas koķeti pa telefonu savai kolēģei stāstīja kā es esmu visu pilnībā nobloķējis internetbankā un ko lai tagad dara… un citā reizē kāda tikpat kolorīta konsultante man piedāvāja pieteikties lielākam overdraftam “prikola pēc, jo moška iedos…” Es pieteicos un patiešām to saņēmu 🙂 Man liekas, ka šī ir tā patiesā Parex seja, no kuras viņi cenšas aizbēgt. To, vai tas ir veltīgi – nezinu, nav manā rīcībā pētījumu, cik vēl ir tādu kā es, kuriem patiktu šāds Parex un vai tas šai bankai būtu ienesīgi ilgtermiņā.

  14. Priscīlijai -> paskaties, ko zīmola menedžmentā saprot ar vārdu “brends”(jebšu latviski – zīmols). Tikai vārds nav pliks zīmols – pat tam, kāds fonts, burtu lielums, slīpums, krāsa u.tml. ir nozīme, un tās visas ir zīmola sastāvdaļas, nevis pats zīmols. Un visām zīmola sastāvdaļām būtu jānorāda uz to, kāds tad ir uzņēmums, kāda ir viņu piedāvātā prece/pakalpojumi. tas tā – vienkārši informācijai 🙂

  15. Par Parex pozīcijas dinamiku Latvijas tirgū – man liekas, ka viss ir vienkāršāk – gluži vienkārši SEB un Hansabanka, kas ir apsteigušas Parex, balstās uz gigantiskiem skandināvu mātesbanku resursiem, kādi tādai vietējai bankai kā Parex nav un nebūs. Ja tā padomā – tā pati SEB banka – vai tā ir veiksmīgi veidojusi savu brendu – kāds ir tās vēstījums, ko cilvēkiem izsaka šie 3 burti, cik veiksmīgas ir SEB bankas reklāmas? Man škiet ka neko izcilu šajā jomā viņi nav parādījuši, bet tomēr pateicoties savai aizmugurei attīstās veiksmīgi.

Leave A Reply