Kāpēc SS.LV nav konkurentu

30

Pateicoties nesenajām sludinājumu izvietošanas cenu izmaiņām portālā ss.lv sabiedrībā uzvirmoja kārtējais nepatikas vilnis pret šo interneta resursu — sak’ dzēšot sludinājumus, neatbildot uz vēstulēm un tagad vēl arī cenas griestos. Būšot jāmeklē alternatīvas.

Uz priekšu. Alternatīvu netrūkst. Sākot jau ar veselu lērumu kaktu portālu, no kuriem prominentākais ir Draugiem.lv balstītais ZIP.LV un beidzot ar kādu uzņēmēju, kurš pirms pāris nedēļām uzrakstīja man epastu, interesējoties par iespējām nobrendot viņa topošo sludinājumu portālu, kurš konkurēšot ar SS.LV

Vienīgais, ka visas šīs alternatīvas tā arī izčākst, pat īsti neuzliesmojušas.

Kāpēc?

Tāpēc, ka pirmā mīlstība nevīst.

  • Ikviens zina, ka pirmais cilvēks, kurš izkāpa uz Mēness ir… Nils Ārmstrongs! — Bet kurš izkāpa otrais?
  • Augstākais kalns ir Everests! — Bet otrs?
  • Pirmais cilvēks Dienvidpolā? Amundsens! — Un reti kurš zina, ka Skots Falkons Dienvidpolā ieradās nieka 5 nedēļas vēlāk.
  • Tieši tāpat visi atcerās pirmo mīlestību, bet visas pārējās — tādas nenozīmīgas.

Mārketingā nav spēcīgākas stratēģijas par “būt pirmajam tukšā nišā” — tā ir kā privatizācija.

Stendera ziepju fabrika, piemēram, radīja pati savu unikālo vannas produktu nišu cilvēku apziņā. Visi, kas centās konkurēt ar līdzīgu produktu izskatījās vien pēc vājiem atdarinātājiem. Mēs pat nezinām kāds bija viņu produkts — un ja nu labāks? Bet kurš gan par to interesējās, reiz “īstā lieta” ir viena — tā, kura bija pirmā! Tieši šī paša iemesla dēļ Pepsi nekad neapsteigs Coca-Cola, jo Kola bija pirmā, un tādēļ cilvēka apziņā tas ir mūžīgais produkts-flagmanis.

SS.LV bija pirmais sludinājumu portāls. Viņi veiksmīgi iepozicionējās, cilvēku prātos sasaistot jēdzienu “sludinājumi internetā” ar savu nosaukumu. Līdz ar to — jebkurš atdarinātājs ir lemts neveiksmei, jo cilvēku apziņa ir noformatēta. Jēdziens ir privatizēts.

Grūti aptvert uz ko cer tie ļaudis, kuri ir iedomājušies, ka spēs konkurēt ar SS.LV — reiz pat visvarenajam portālam Draugiem.lv ar salīdzinoši grandioziem reklāmas resursiem neizdevās cilvēku prātos kā alternatīvu iemasēt ZIP.LV

zip.lv

Starp citu interesanti, ka “lielais oranžais” 2015. gadā apgrozījis 5 miljonus (-3,6%), bet nopelnījis 230 tūkstošus (-24%), kamēr “zaļais riebīgais” apgrozījis 4,45 miljonus (+21,4%), bet nopelnījis 3 miljonus (+24%). Kad peļņa ir 2/3 no apgrozījuma, dzīve galīgi neliekas slikta.

Ak, un te ir “zaļā riebīgā” apmeklējumu statistika, kas acīmredzami liecina par biznesu, kas zaudē savu nišu un tirgus daļu atdod konkurentiem (ironija, protams):

Screen Shot 2017-02-22 at 11.40.58

Starp citu — Kapitāla brendu topā SS.LV ieņemt tikai 16. vietu, bet otrajā vietā ir INBOX, kurš 2015. gadā apgrozījis 3,18 miljonus nopelnot 380 tūkstošus (2016. attiecīgi 3,25 un 532 tūkstoši). Tiešām būtu pamats domāt, ka INBOX ir spēcīgāks par SS.LV — ? — kaut kā šaubos…

SS.LV ir praktiski neapturams monstrs, un interneta komentāri “vai tiešām kāds nevar uztaisīt alternatīvu?!” burtiski smīdina. Nē! Nevar! Cilvēku apziņu tik lēti izmainīt nav iespējams! Jo īpaši, ja izvēle notiek instinkta līmenī. Kā pie Pavlova — nošķindēja zvaniņš un rekši sāka siekaloties… ja sludinājumi — tātad es-es…

pavlov3

Jūs gribat zināt, kas ir spēcīgs brends un kā to radīt? — SS.LV ir viens no Latvijas spēcīgākajiem brendiem! Mācieties no SS.LV!

Tomēr tīri teorētiski — kas būtu nepieciešams, lai vismaz būtu kaut nelielas cerības apsteigt un izkonkurēt SS.LV?

Protams, gudrs brendings, kas balstīts nevis uz “man liekas”, bet zināšanām un izpratni par cilvēka prāta funkcionēšanas pamatprincipiem.

Kāda tad ir recepte?

No biznesa stratēģijas viedokļa:

  1. Pārliecināt sludinājumu izvietotājus nav liela māksla — svarīgākais ķēdes posms ir pircēji. Bet pircēji kā pirmo ver vaļā SS.LV un ar to stāsts tad arī beidzas. Tāpēc konkurējošajam portālam nav nekā svarīgāka kā nodrošināt darījumu. Ja ieliekot sludinājumu SS.LV piezvana 8 pircēji, bet no ZIP.LV neviens — otrreiz cilvēks zipam laiku netērēs. Kā nodrošināt darījumu? — Kaut kādā veidā “ievelkot” pircēju pirms pārdevēja, laikam. Es nezinu kā, bet tas ir kritiski svarīgi.
  2. Cilvēkiem jāpiedāvā inovācijas — visticamākais, lielākas ērtības. Varbūt, izsoles sistēma. Varbūt statusu sistēma uzticamības sekmēšanai. Ērtāka pārskatīšana. Ērtāka publicēšana. Varbūt sludinājumu pievienošana ar sms starpniecību.
  3. Izcils klientu serviss. SS.LV savā būtībā nekad nav spējuši atbrīvoties no Rīgas Santīma un SM-Reklama avīžpapīra sajūtas. Klientu apčubināšana būtu nozīmīga atšķirība un pluss attiecībā pret “zaļo briesmīgo”.

No brendinga viedokļa:

  1. Absolūts fokuss. Nevis pieci “iemesli kāpēc”, bet viens — unikāls un uzrunājošs — kas tiek atkārtots atkal un atkal un atkal. Tā ir vienīgā iespēja, ka cilvēki to pamanīs, iegaumēs un sapratīs. Un skaidrs pozicionējums pret neskaidru uzvarēs vienmēr. Neticiet? Atcerieties Trampu un Klintoni. Trampa “Make America great again” pretstatā ar Klintones “nu, jūs taču mani ziniet jau 20 gadus…” uzvarēja viens skaidrais iemesls kāpēc.
  2. Emocionāli spilgts pārdzīvojums. Emocijas un sajūtas ir tās, kas strukturē atmiņas. Emociju eksplozija spēj burtiski izmainīt realitātes uztveri. Es nezinu tieši kas un kā, bet spilgti emocionāls notikums ir nepieciešams, un tas spētu izjaukt spēku līdzsvaru SS.LV monopolā (kurš, protams, neatrodas nekur citur kā cilvēku prātos… bioķīmija, tātad!).
  3. Konkurenta repozicionēšana. Vislabākā jaunienācēja stratēģija ir pretnostatīties visiem zināmam, lielākajam konkurentam piedāvājot sevi kā alternatīvu. Tieši šādu stratēģiju 1980. gadā izmantoja Apple pret IBM ar sloganu “Think different” (IBM slogans tajā laikā bija “Think big!”) SS.LV gadījumā jaunpienācējs varētu izmantot “zaļā briesmīgā” vizuālu personifikāciju, lai tādējādi veidotu dialogu sēriju un akcentētu savas priekšrocības. Ak, un “Hello i am Mac and i am PC” kampaņa arī izmantoja šo pašu metodi.
  4. Personība ar kuru gribas draudzēties. Spēcīgs brends — tas nozīmē lojalitāti. Savukārt lojalitāte — tās ir attiecības. Bet attiecības ir iespējamas tikai starp divām personībām, no kurām viena ir cilvēks, bet otra — brends. Tādējādi, ja brendam nav personības, tas nevar cerēt uz lojalitāti. Ignorējot šo likumsakarību jūs variet atvadīties no cerībām par lojāliem klientiem. Protams, ja vien Jūs neesiet SS.LV

Un tagad — sliktā ziņa! Pat vislielākā mediju budžeta nebūtu gana, lai radītu paliekošas pārmaiņas cilvēku apziņā. Pārmaiņām nepieciešamo kritisko masu iespējams sasniegt tikai radot ideju vīrusu — un tas nozīmē identificēt to sociālo kopu, kas būtu gatava kļūt par agrīnajiem lietotājiem, iemīlēt produktu un izreklamēt to, aizdedzinot sociumu ar savu kvēlo pārliecību.

Brends, produkts, paradums, tradīcija, lieta — tas viss pēc būtības nav nekas cits kā ideja prātā. Idejas ir tās, kas nosaka cilvēku attieksmi un rīcību. Dažas idejas izplatās, citas mirst jaunas. Vēl citas — klusām veģetē kaut kādās sociuma grupās.

Sākotnēji jebkuru ideju (produktu, paradumu) uztver innovatori, tad agrīnie lietotāji, un tikai tad ideja var cerēt kļūt par “populāru tendenci” un iekarot agrīno vairākumu. Arī SS.LV potenciālais konkurents neizbēgami saskarsies ar šiem sociālās fizikas likumiem, un tos nezinot vai ignorējot, panākumus sasniegts tikai aklas veiksmes gadījumā.

Ja inovatori un agrīnie lietotāji neiedegsies pietiekami — viņi nespēs iededzināt pārējos. Bet ja SS.LV konkurentu nelietos visi — to nelietos neviens.

Screen Shot 2017-02-22 at 12.06.24

Tādēļ visas šīs kampaņas svarīgākais posms, īstenībā, ir skaidri zināt, kura tieši sociālā kopa būs tā, no kuras mīlestības un sludināšanas spējas būs atkarīga biznesa veiksme. Kas būs pirmie lietotāji un kāpēc, un kā viņi pierunās pārējos.

Nav uz pasaules veiksmīga un spēcīga brenda, kurš savu popularitāti nebūtu ieguvis tieši pēc šīs shēmas. Nekad nav bijis tā, ka brends nokrīt kā meteorīts — visiem vienlaicīgi mīļš nekļūsi. Inkubācijas periods ir neizbēgams, un bez evaņģēlistiem uz priekšu neviens nav ticis. Nav tā, ka Nike pēkšņi visiem cilvēkiem parādījās sapnī, un nākošā dienā šie draudzīgi devās uz veikalu stāties rindā pēc kedām. Absolūti nē. Kāds vienmēr bija pirmais, un no tā ar cik lielu kvēli šis “pirmais” bija inficēts ir tieši atkarīgs, vai idejas izplatība sasniedza kritisko masu un eksplodēja kā atmobumba inficējot visu sabiedrību. Tāpēc jau to sauc par ideju vīrusu, ka izplatīšanās atkarīga no šķaudītājiem.

Jebkurš SS.LV konkurents, kurš tiecas pēc gardā kumosa — 3 miljonu peļņas no 4,5 miljonu apgrozījuma — neizbēgami saskarsies ar praktiski nepārvaramu šķērsli, proti, bioloģiskā līmenī nokodētu cilvēku, kurš pat neizskatot alternatīvas, bez domāšanas zina, ka “pārdot vai pirkt internetā — tas nozīmē SS.LV” Un tikai noslīpējot katru plāna detaļu līdz pilnībai, sociālajam un biznesa eksperimentam ir cerība uz pozitīvu iznākumu.

Share.

About Author

30 Comments

  1. es neticu, ka pacientu portāls zip.lv bīdīšanā ieguldīja daudz resursus, jo es par tādu vietni nemaz nezināju ļoti ilgi. viens no iemesliem – es neesmu dr.lv pacients. tb viņu kļūda varēja būt tā, ka viņi izvēlējās dikti šauru mērķauditoriju – savus pacientus.

    bet ss.lv ir iespējams gāzt no troņa, tikai tas prasīs ļoti daudz laika un ļoti daudz naudas. ss.lv pašlaik stagnē un ir jūtama pieeja “don’t fix if it ain’t broke”. tas viņiem atspēlēsies tuvāko 5 gadu laikā, jo jau pašlaik daudzi sīktirgoņi ir pārcelušies uz ebay, facebook grupām, jo tur ir iespējams sasniegt lielāku auditoriju (share, like, promoted posts), ne kā ss.lv kur tu nogrimsti starp 150 identiskiem sīktirgoņiem.

  2. Runājot par Pepsi un Coca-Cola, Rimi Olimpija kautkādu iemeslu dēļ pilnība pazuda Coca-Cola un parādijās Pepsi viņas vietā 🙂 tā kā ne visu ar vienu lineālu mērit….
    Par SS.lv, domāju viņš bija pārāk ilgi labs pirmais risinājums… cik atceros, pirms parādijās ZIP.lv, vispār īsti citu alternatīvu nebija ka tikai SS.lv

    • Noorganizē nedēļu garu DDoS uzbrukumu un lieta darīta. Pa nedēļu alternatīva var sapulcēt ap sevi diezgan lielu lietotāju daudzumu.

  3. Zaļais nopirka reklama. Lv. Savukārt Dr. Lv gribēja pirkt ss. Lv pirms savu zipu palaida. Puikas no ss par viņiem jau tad pasmējās.

  4. Ja godīgi, ss.lv manuprāt ir perfektai sludinājumu portāls, tā ir lapa kurā mans tētis (dators beginnera līmenī) spēj normāli klikot un visu saprast. Protams ir savi kasjaki, kurus labojot varētu uzlabot User Experience. SS sāks iet uz leju, ja pēkšņi izdomās radikāli mainīt kaut ko. Paziņa no ārzemēm tieši pirms kāda laika sāka veidot Craigslist tipa lapu priekš valsts, kurā tāda īsta līdera nav un es SS.lv viņam rādīju kā veiksmes stāstu – simple as fuck, viegli saprotams jebkuram, bez nekādiem reitingiem un citām nevajadzīgām fīčām. Ienāc, pārdod, nopērc.

    Pašam ir līdzīgs stāsts par Paypal. Freelancoju grafiskā dizaina jomā. Un Februāra sākumā paypals parādīja savu neglīto pusi – nolimitēja konta iespējas, prasot verifikāciju par to, ka ir reģistrēta uzņēmējdarbība. Ok, nekādu problēmu no manas puses. Doķus ieskanēju, bet nu tā verifikācija ir tāds “ghetto”, puse no upload rīkiem nestrādā kā nākas, izskatīšanas termiņi zem katras kritikas, uz epastiem supports atbild ļoti lēni(dažreiz arī neatbild). Es labprāt pārietu uz Stripe vai ko tamlīdzīgu, bet Paypalam ir tā atpazīstamība un ej tu iepūt viņiem…

  5. Vēl līdzīgs stāsts ir par Balttur ražoto majonēzi Francis. Pārejie var uz ausīm stāvēt, Francis puļķē kā lielos tīklus tā arī konkurentus.

      • Nokija ir tehnoloģisks produkts. Par Nokiju visu jau ir pateicis Džeks Velšs:

        “If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the inside, the end is near.”
        ― Jack Welch

        Bet Francis arī pēc 10 gadiem būs Francis.

    • Tāpēc, ka tā majonēze ir reāli visgaršīgākā. Pārbaudīta manta, tā teikt. Esmu izmēģinājis daudzas samazgas, bet vienmēr atgriežos pie Francis.

  6. Lai ar tādu pārliecību rakstītu, vajadzēja gan pirms tam pārbaudīt , kurš tad īsti bija pirmais sludinājumu portāls! Nezinu, vai tas bija pirmais, bet reklama.lv pavisam noteikti jau bija ilgu laiku pirms ss.lv.
    Un loğiski secinot-ja jau ss.lv izkonkureja reklama.lv, tad kapec lai kads tgad nevaretu izko kuret ss.lv.

    • nav tik traki. biju informēts, ka ss.lv ir SM-reklama pārmantotāji. bet cik saprotu, viņi tur laikam kaut ko ir pārdevuši/pārpirkuši, tā kā īpašnieki laikam nav tie paši?

      kas attiecas uz to, kurš pirmais un kāda no tā jēga — tad par to jau Feizbukā bija plaša diskusija.

      mans komentārs šeit, links uz visu diskusiju zemāk:

      atbildot visiem tiem, kuri uzdod jautājumu par to kurš “bija pirmais” — kad pieslēdzas mārketings nozīme ir tam, kurš pirmais iepozicionējas cilvēka apziņā (nevis kurš reāli ir pirmais). Pareizi te atzīmēts, ka nereti uzvar tie, kas ir “otrie”, jo viņi seko stratēģijai “shoot, see what happens, aim, fire again” — proti, novērš pirmatklājēju kļūdas un (!!!) nopozicionējas pareizi — Google piedāvāja radikāli labāku pieredzi par Altavistu un Feizbuks par Maispeisu. Starp citu, Amerika arī par nosaukumu pateicas Amerigo Vespuči, nevis Kolumbam, jo Amerigo bija tas, kurš to pozicionēja kā jaunu kontinentu un pat uzrakstīja manifestu “Mundus Novus”, kamēr pirmatklājējs Kolumbs laikam nomira nabadzībā.

      Te links:

  7. interesantas atmiņas no viena lasītāja Fb portālā:

    Мне помнится начало в рекламе по сети взял сайт reklama.lv
    Он уступил сс очень сильно проиграв в удобстве. СС вышел на рынок с иным интерфейсом, более удобный и более понятный.

  8. Pirmā bija doska.lv. un Reklama tajā laikā bija tikai avīze ar milzīgu lapu skaitu. Tad reklama uztaisīja savu portālu, savukārt doska sāka izjust LV auditorijas samazinājumu un mainīja nosaukumu uz neitrālāko ss.lv
    Pēc tam viss gāja tikai uz augšu.

  9. Ss.lv galvenā uzvara ir pārskatāmība, vienkāršība līdz trulumam.
    Visi citi ir mūsdienu tizleņi, tāpēc arī mirst…

  10. Latviešu auditorijai SS nepatīk, jo tiek piesmieta latviešu valoda. Savukārt latvieši nav baigie pircēji, tāpēc, ja pārdevējs latvietis vēlas kaut ko pārdot, SS ir neuzvarams. Alternatīvam dēlim jābūt angliski, lai tajā kvalitatīvi var iesaistīties lokālizētie ārzemnieki FB neder, jo ir par sunīsiem un kaķīšiem, ebay sarežģīts utt. Mani, kā biežu ss lietotāju visvairāk tracina jebkādu uzticības filtru/atsauksmju neesamība – cik līkroču meistaru ir izsaukts, pēc kuriem viss jāpārtaisa n reizes un pēc tam viņi atkal ir turpat ar citiem numuriem…ar vārdu sakot, ja ss pieņemtu darbā kaut vienu latvieti, kas rediģētu sludinājumus un virsrakstus un adminu atbilžu epastus un vienu native english speaker tam pašam nolūkam, es teiktu, ka alternatīvu Latvijā nebūtu iespējams palaist nekad. bet kamēr viss ir ok, svetlānas un tatjānas var droši skatīties nākotnē.

  11. Zin, pārskrēju tik pāri. Bet gribu piebilst, ka lai arī kā būtu man izdevās velo un nu jau divus auto ar pāris gadu starpību pārdot bez ss.lv.
    Visādi forši portāli un tos cilvēvki apmeklē. Un kopš jāmaksā >1 eiro, lai ieliktu veca volvo sludinājumu ss.lv var iet ieskrieties. (50c vēl apsvērtu).
    Pieļauju, ka individualizētie portāli noēdīs ss.lv = nekustamiem savs, auto būs smaga cīņa, bet ar būs savs.
    Kāds varētu velo uztaisīt 😉

  12. Visa interneta vēsture ir nokaisīta ar brendiem, kas kādreiz bija slaveni.

    SS.lv bija unikāla iespēja konsolidēt tirgu savās rokās – necelt cenas, celt kvalitāti, un katru gadu kabatā iebāzt kādu miljonu. Bet nē, gribējās iebāzt trīs, un tagad tūlīt. Rezultātā pēdējā laikā baigi redzu cilvēki tirgojas facebook, mazākās lapās, utt. Tas arī būs tas ss.lv gals

    • жадность фраера сгубила — varētu piekrist… vienīgais, ka… vot man liekas, ka ar plānprātību un nesalūzušu lieto labošanu šoreiz būs par maz, lai pieliktu punktu… bet tas atkarīgs no vides, no konkurences. un par spīti tam, ka pēdējo 48 stundu laikā esmu uzzinājis vismaz 5 citus portālus, neviens no viņiem nav ar cerībām kļūt par jauno kroņprinci. Feizbuks tomēr nepacels, jo ne jau visiem ir 600-700 auditorija. Ļoti daudz cilvēku ir ar 70 draugiem vidēji.

      • Priekš tam ir n-tās grupas par tēmu,kas nu katru interesē. Pat Vid’s ieinteresējies par andelēm,kas notiek FB grupās ar vairāku tūkstošu auditoriju.

Leave A Reply