Kas labāks: Swedbank vai Hansabank

0

2009. gada 17. martā tautā iemīlētā Hansabanka pārtapa par Swedbank.

Nebija jau tā, ka šis lēmums būtu kā zibens no skaidrām debesīm, jo  par nosaukuma maiņu runāja jau gadu. Pavisam droši arī, ka iedzīvotāji šo nosaukuma maiņu neatbalstīja. Neatbalstīja arī igauņu privātie līdzīpašnieki, kuriem piederēja akciju daļas Igauņu Hansabankā. Dabiski, ka neatbalstīja, jo — kāpēc mainīt kaut ko ļoti labu un tautā mīlētu pret “sazin ko”?

Arī augļi nelika uz sevi ilgi gaidīt — jau 29. maijā atklājās, ka ilggadējā reputācijas topa līdere un pirmās vietas turētāja Hansabanka pateicoties kļūšanai par Swedbanku “nobraukusi” lejā uz ceturto vietu.

Hansabanka Latvijā ienāca jau deviņdesmito sākumā un pateicoties jauneklīgajam un dinamiskajam tēlam ātri vien kļuva par iecienītāko un “pirmo izvēli” banku lietās. Hansabankas nosaukums vērtību guva no leģendas par seno Hanzas pilsētu brīvās tirdzniecības savienību, arī Hansabankas logo — kuģītis ar buru — lika domāt par tirdzniecības maršrutiem, dinamiku, labu ceļavēju.

Protams, nav šaubu, ka lielu daļu veiksmes Hansabankai nodrošināja inovatīva pieeja, draudzīga cenu politika, pieejamība pakalpojumiem, īpaša atmosfēra filiālēs.

Kāpēc tad mest prom to, kas ir labs — tikai tāpēc, lai unificētu struktūrvienības visās valstīs zem vienota nosaukuma?

 

Nav vienas taisnības par to, kas ir labāk — viena unificēta idenitāte visā Eiropā, jebšu katrai valstij pielāgots savs unikāls brends. Jebkurā gadījumā — pieeja “viens izmērs der visiem” atvieglo menedžmenta darbu. Vienotība visās lietās — viena skaidra organizācijas kultūra, viena identitāte, vieni standarti, vienota iespēja novērtēt sniegumu un protams ietaupīti mārketinga izdevumi, jo visiem ir vieni un tie paši risinājumi. Rezultāts — vienkāršota kontrole un caurskatāmība.

Kā Hansabankai sekmējās dzīve Swedbank ādā?

Īstenībā — ļoti labi!

Lai arī sākumā nemīlēts un nesaprasts — Swedbank nosaukums ir iekarojis savu stabilo vietu Latvijas iedzīvotāju sirdīs un prātos. Jau 2012. gadā Swedbank bija uzkāpusi uz reputācijas topa 2.vietu (divus gadus iepriekš tā bija tikai 5. pozīcijā). Šķiet — loģiski, jo nemainījās nekas cits, izņemot nosaukumu. Apkalpošanas kultūra, pakalpojumu kvalitāte, inovācijas utt. — viss palika nemainīgs.

Reputācijas krituma iemesls, protams, bija zaudējuma sajūta, kad tiek atņemts kaut kas iemīlēts. Bet laiks dziedē visas rētas. Turklāt, Swedbank reklāmas tēls — ozols — kas arī ir logo galvenais elements, kā izskatās, gadiem ejot ir laidis spēcīgas saknes cilvēku apziņā.

Asociācijas, kuras mūsu kultūrā saistās ar ozolu ir vispozitīvākās. Stabilitāte, ilglaicīgums, uzticamība — un vēl vesels lērums metafiziskāku īpašību un legendu par “senču ozoliem” un “vīru ozolspēku” un “simts gadus vēl lapas ir dzīvas, simts gadus tās vainagos vītas” utt.

Pat ja sākumā Swedbank ozols likās nejēdzība un muļķība, apziņas dzīlēs ierakstītie uztveres kodi laikam ejot ir ņēmuši virsroku, un šodienas Swedbank tēls ir daudz stabilāks, uzticamāks un nopietnāks nekā tas jebkad bija Hansabanai ar tās nestabilo, vēja pūsto, sazin’ kā pa viļņiem mētāto burinieku.

Share.

About Author

Leave A Reply