Kas Sidnejas operai kopīgs ar Pļavniekiem

4

Jūs ziniet, kas ir Austrālijas galvaspilsēta?

Protams, ne jau Sidneja. Austrālijas galvaspilsēta ir Pērta Kanbera. Bet, ja man būtu jāslēdz derības, tad es teiktu, ka vairākums cilvēku šo faktu nezina.

Bet tas ir pilnīgi normāli un piedodami, un tā ir pašu austrāliešu vaina, jo — ar ko gan mums asociējas Pērta? Ne ar ko. Bet Sidneju zina visi. Kāpēc? Tāpēc, ka ikviens ir redzējis un atcerās slaveno Sidnejas operas ēku. Kā sanācis, ka šī ēka ir tik iegaumējama? Tā sanācis tāpēc, ka tā ir absolūti unikāla, bet cilvēki pamana un atcerās tikai unikālo.

Vēl jautājums.

Ar ko jums asociējas pati Austrālija?

Es izteikšu minējumu, ka lielā mērā ar ķenguriem.

180px-Tourism_Australia_logo.svg

Kāpēc ķenguri? Tāpēc, ka ķenguri ir kaut kas absolūti unikāls, kas piemīt tikai Austrālijai. Nekur citur ķenguru nav. Austrālija — tātad ķenguri.

Morāle?

Lai brends būtu spēcīgs, tam ir nepieciešama skaidri izpausta unikalitāte. Padomājiet paši — visi spēcīgie brendi ir absolūti unikāli. Ja unikalitātes nav, šo lietu, vietu, cilvēku, firmu, produktu vai jebko citu gaida vienaldzība un aizmirstība. Lieta bez unikalitātes ir nepamanāma. Tā izšķīst un pazūd pelēkajā masā. Jo pamana, iegaumē un atcerās tikai unikalitāti. Tikai unikalitāte ir tā, kas spēj radīt un nodrošināt spēcīgu pozīciju cilvēku prātos. Tikai unikalitāte var parūpēties, lai jūs zina un atšķir, un kad pienāk laiks veikt pirkumu — izvēlas jūs.

one red apple among many green apples as a symbolfor individuality

Jebkurš normāls cilvēks, protams, sākumā pret unikālo izturas piesardzīgi un ar aizdomām. Daudzi pat pretojas. Unikālais ir pārāk nepierasts, biedējošs, riskants. Pārāk atšķirīgs. Bet tas arī ietver milzīgus ieguvumus, jo cilvēki tā pa īstam pamana un ielāgo tikai unikālo. Un tāpēc unikalitātes ātri vien kļūst par pārlaicīgām un universālām atpazīstamības zīmēm.

Padomājiet kaut par pilsētām. Tās ielāgo dēļ spilgtiem, unikāliem, vizuāliem simboliem. Parīze — Eifelis, Londona — BigBens, Ņujorka — Brīvības statuja. Tokija… ēēēē….

tokyo-shibuya-crossing-194379

Unikalitāte ir tā, kas definē personību, piesaista uzmanību un rada vērtību.

Lietas bez unikalitātes pazūd, tiek aizmirstas un izmirst. Jo nespēj konkurēt cīņā par cilvēku uzmanību.

Pļavnieki, protams, nav Sidneja. Bet kaut kad sen atpakaļ, Pļavniekos uzbūvēja nelielu veikalu, kuru apdarināja ar oranžām flīzēm. Oranžās krāsas dēļ šo veikalu vietējie sirsnīgi bija iedēvējuši par “Burkānu”. Taču nu jau kādu laiku reiz oranžais Burkāns pēc remonta ir kļuvis pelēks.

Te-bus-labais-4

Protams, Ilūkstes un Deglava ielas stūrī esošā celtne nekad un nekādā ziņā nav bijusi īpašas uzmanības cienīga. Parasta ēka ar dažiem maznozīmīgiem veikaliem. Bet reiz šī ēka tomēr bija unikāla un tādēļ arī pamanāma un atpazīstama, un tagad atņemt tai vietējās slavenības statusu tomēr ir muļķīga rīcība. Lietām, kuras cilvēki zina, tomēr piemīt būtiskas priekšrocības, tādēļ unikalitāte ir nevis jāaizkrāso, bet jāspēcina. Un jo spēcīgāka būs unikalitāte, jo spēcīgās būs magnēts, jo vairāk vērtības varēs gūt īpašnieks.

Tādēļ Burkānam ne tikai vajadzētu palikt oranžam, bet savu identitāti kopt un attīstīt — uzrakstīt uz jumta, ka tas ir “Burkāns”, ieguldīt mazliet naudas cilvēkizmēra burkānu kostīmos, atrast interesantu īrnieku — iespējams kādu veselības studiju vai ekoveikalu. Kapitalizēt uz tās vērtības, kuru savos prātos cilvēki šai vietai jau piedēvē.

Nekad nevajag nenovērtēt ne jauna brenda radīšanas grūtības, ne noniecināt jau esošo potenciālu, jo cilvēka prāts ir inerts un aizņemts, un iemācīt cilvēkam kaut ko jaunu ir grūti, tāpēc visvieglāk ir izmantot tās neironu saites, kas cilvēku apziņā jau izvedojušās.

Fakts, ka pats nosaukums ir tautā dzimis, Burkānam piešķir leģitimitāti, bet tā kā brends pa īstam spēcīgs kļūst tikai tad, kad cilvēki tam notic, tad īstums, patiesums, autentiskums un leģitimitāte ir supersvarīga. Burkāns tur jau ir bijis izsenis, tas nav manipulatīvi uzspiests vai mākslīgi radīts, tas ir kaut kas īsts un patiess. Tagad apzināts un attīstīts, atklājis savu patieso būtību un misiju — veicināt Pļavnieku un Purvciema iedzīvotāju ekošmeko domāšanu un oranži veselīgo dzīvesstilu. Šāds koncepts izklausās ticami un pievilcīgi.

Potenciāls ir jāattīsta, nevis jāpārkrāso pelēks. Vērtība ir unikalitātē, un tā ir nevis jānoslīpē nost, bet gudri jāizmanto.

_____________

Raksta idejas autors Jānis Riņķis

Share.

About Author

4 Comments

  1. Bik bezsakars, bet nezinu kādēļ man Sidneja asocējās ar olimpiskajām spēlēm 2000. gadā. 🙂 🙂 Nezinu kādēļ tā!
    Par to kas tautā dzimis piešķir leģitimitāti piekrītu. Tas pats ir ar ar sauktajām taciņām, blakus nobruģēt, noasfaltēt var trotuāru, bet ja cilvēks gājis pa to taci;nu tad turpinās tur iet, jo tur ir taisnāk. Emm tiesa gada daudz kur esmu dzirdēji tieši tā tiek veidotas ietves (ne Latvijā), iesākumā pagaida kad cilvēki iestaigā taciņas un tad pēc tām iestaigātajām taciņām tur uztaisa trotuāru.

    • Emocijas strukturē atmiņas. Jo spilgtākas emocijas, jo spēcīgākas atmiņas. Tas kontekstā ar olimpiskajām spēlēm (par kurām, piemēram, man atmiņu nav gandrīz nemaz — atceros to kā attālu faktu).

Leave A Reply