Labs iemesls aizlidot uz Mēnesi

8

Ir tāda veca anekdote. Ovālajā kabinetā zvana telefons. Prezidents paceļ. Satraukta balss: “Prezident, prezident! Krievi krāso mēnesi sarkanu! Tūlīt jau ceturtdaļu būs nokrāsojuši!” Prezidents uz to mierīgi atbild “Gaidiet.” Pēc neilga laika atkal zvana telefons un balss pavēsta, ka krievi jau tikuši pāri pusei. Prezidents neko. ”Ļoti labi. Turpiniet gaidīt.” Visbeidzot telefons zvana trešo reizi, un zvanītājs ziņo, ka krievi visu mēnesi nokrāsojuši sarkanu, uz ko prezidents saka: “Bet tagad ņemiet balto krāsu un rakstiet: “Coca-Cola”!”

coca-cola-logo

Smieklīgi vai nē, bet kosmoss un tā iekarošana allaž ir bijis kas daudz vairāk nekā zinātniska interese. Zinātnieki, faktiski, ir tikai nenozīmīgs instruments to cilvēku rokās, kuri kosmosa iekarošanu pārdod masām, izmantojot to sabiedrības pārvaldīšanas, sociuma konsolidācijas un masu apziņas kontroles mērķiem. Īstā lieta komosa iekarošanas jautājumā ir nevis zinātnieku radītā raķete, bet gancilvēku plaši atplestās acis un aizturētā elpa, kad tie noraugās kā Ārmstrongs pastaigājas pa mēnesi.

Galu galā – viss ir kā to pasniedz. Iespējams, mums liekas, ka lidojums uz mēnesi ir gana spēcīgs notikums pats par sevi, laitam nebūtu vajadzīgs jebkāds papildus mārketings. Bet amerikāņi, jādomā, zina labāk. Ne velti 1957. gadā par ASV aizsardzības ministru (secretary of defense) kļūst Nīls Makelrojs (Neil McElroy), kurš 1931. gadā, kā jauns speciālists strādādams uzņēmumā Procter&Gamble lika pamatus tam, ko mēs šodien dēvējam par brendingu. Procter&Gamble bija brendinga pionieris, bet Makelrojs bija tas, kurš radīja brendinga konceptu šajā organizācijā, turklāt izdarīja to tik veiksmīgi, ka1948. gadā kļuva par šī uzņēmuma prezidentu. Īsāk sakot – Makelrojs bija Amerikas spēcīgākais mārketologs. Un tieši šo vīru ASV prezidents uzaicināja vadīt kosmosa iekarošanas programmu.

Starp citu, interesants fakts, ka no 1851. līdz 1986. gadam Procter&Gamble logo izskatījās šādi:

pg_logo

Sešas dienas pēc Makelroja stāšanās amatā PSRS izšāva kosmosā sputņiku.

zputnik

Amerikas pieredzējušākais mārketologs un brendmenedžeris Makelrojs uz to atbildēja līdz tam eksistējušo NACA pārveidojot par daudz labāk mārketējamo NASA.

nasalogo

Nav šaubu, ka Kosmosa iekarošana ir svarīgs apstāklis nācijas pašapziņai, un kā tāds, šis projekts ir pārāk svarīgs, lai to atstātu tikai zinātniekiem. Daudz svarīgāk par raķetes konstruēšanu, ir tas, ko par to zina un domā cilvēki. Vēlreiz atcerēsimies daudzcitēto ideju, ka “nācijas vērtīgākie resursi ir tās iedzīvotāju sapņi un cerības”.

Ne velti prezidents Kenedijs lika nācijas acīm iemirdzēties paziņojot, ka “mēs uzliksim cilvēku uz Mēness līdz desmitgades beigām!” (we will put a man on the moon by the end of the decade)

kenni

Šī frāze rada vīziju, kas iedvesmo un saliedē. Rada apņēmību un lepnumu par sevi, savu tautu un valsti. Motivē celties agri no rīta un, neuzdodot liekus jautājumus, doties uz darbu, lai strādātu ar maksimālu atdevi, nečīkstot par virsstundām. Šāda vīzija padara iespējamu upurēšanos un ziedošanos. Kosmosa iekarošanas mīts konsolidē, mobilizē un fokusē [nāciju].

Fakts, vai kāds patiešām aizlido uz mēnesi, ir mazsvarīgs. Nozīme ir apziņai, ka uz mēness plīvo(s) mūsu valsts karogs. Tas cilvēkos rada lepnumu un iedvesmo. Turklāt – rada paklausību, jo spēcina “mēs” sajūtu. Nepaklausība – deviance – allaž ir izleciens pret kolektīvu. Jo vājāka kolektīvā identitāte, jo lielāka tieksme apzagt valsti.

cashpocket

Lai pilsoņi bez kurnēšanas piekristu dot savu pienesumu (to do our part) – maksāt nodokļus, stāties armijā, brauktu karot uz svešām un tālām zemēm mūsu nācijas varenības (ups, naftas) dēļ – ir nepieciešama spēcīga gravitācijas, kas satur cilvēkus kopā, un neļauj tiem pat iedomāties par kurnēšanu pret pastāvošo kārtību.

i-want-you

Ja uz mēnesi būtu aizlidojuši zinātnieki, viņi arī būtu uzvedušies kā zinātnieki. Bet uz mēnesi aizlidoja brendinga speciālisti. Un tāpēc arī viņi rīkojās kā reklāmas klipā, bagātinot moderno folkloru ar labi iestudētām hrestomātiskām frāzēm. “Tas ir mazs solis cilvēkam, bet liels visai cilvēcei”. Karoga uzstādīšana, pirmā pēdas nospieduma fotografēšana utt. Mērķis nav zinātne. Mērķis ir injicēt cilvēku prātos nācijas varenības apziņu.

moon-foot

 

Share.

About Author

8 Comments

  1. KKJ > Ren

    vispār jā. patiešām. brīnos, ka neviens to nav uzņēmis vēl… varbūt tāpēc, ka beigās džeki secināja, ka nekāda aizlidošana nesanāks, bet kā gan var likt tautai vilties, un radās XXI gadsimta lielākais PR notikums — mēness lidojuma simulācija. Filmēta tepat uz zemes. slidens temats…

  2. Filma (mini-seriāls) jau labu laiku ir uzņemts – From earth to moon (1998) “http://www.imdb.com/title/tt0120570/”

    Ļoti iedvesmojošs un dramatisks. Saņēmis arī Golden Globe.

    Starp citu filmas “galviņā” Kenedijs saka rakstā minēto frāzi. Man gan vairāk aizķēra turpinājums – “.. not because it is easy, but because it is hard”

  3. KKJ > Oskars

    paldies par linku. 8,54 GB patiešām izklausās iedvesmojoši.

    From the earth to the moon
    12 episodes + 2 episodes extra material

    From IMdB:
    The twelve episodes follow the Apollo space program from a variety of viewpoints: (1) “Can We Do This?” maps the origins of Apollo and its Mercury and Gemini roots; (2) “Apollo 1” tells of the tragic fire and the subsequent finger-pointing; (3) “We Have Cleared the Tower” portrays the intense preparation for Apollo 7; (4) “1968” puts Apollo 8 into its historical context against events of the era; (5) “Spider” shows the engineering POV through the design, building, and testing of the LEMs with Apollos 9 and 10, (6) “Mare Tranquilitatis” shows the deeper considerations behind the historic Apollo 11 lunar landing; (7) “That’s All There Is” portrays the camaraderie of the Apollo 12 crew; (8) “We Interrupt This Program” shows a by-now-indifferent media galvanized by the events of Apollo 13; (9) “For Miles and Miles” tells of Alan Shepherd’s return to the manned program with Apollo 14 after being grounded between Mercury and Gemini; (10) “Galileo Was Right” show the non-piloting demands on the Apollo 15 astronauts as they train in lunar field geology; (11) “The Original Wives Club” gives the female POV through the wives of the New Nine; and (12) “La Voyage Dans La Lune” brings things full circle by contrasting Georges Méliès’s vision and drive in creating his 1902 film with Apollo 17 and the Apollo program’s close.

  4. Es katrreiz lasu tā, ka man apkārt visa pasaule pazūd. Es nezinu, vai tas viss ir pārkopēts no kaut kurienes, vai paša vārdi, bet love it, love it, love it!

  5. ‘ Varbūt K.Papiņa kungs (vietnes ‘Par brendu’ uzturētājs) varētu ko pateikt precizāk ? ‘- tikko uzrakstīju šādu jautājumu vietnē ‘Best-Marketing’ rakstā ‘ Izmaiņas Parex bankas logotipā ‘ – jo atcerējos jau sen vietnē Par brendu lasīto saturīgo aprakstu par Parex banku (logotipu).
    Pie reizes izsaku novēlējumu – paliekot uz grēcīgās zemītes (Latvijas) – veiksmīgi turpināt vietnes Par brendu uzturēšanu arī 2010.g. Veiksmi !

Leave A Reply