Nav skaidrības, nav brenda!

0

Jebkura brenda pirmais uzdevums ir radīt skaidrību, bet augstākais mērķis — veidot lojālas attiecības ar klientiem.

Tieši tā — brendings ir lojalitātes pamatā, brendings ir lojalitātes būtība, un bez brenda lojalitāte vispār nav iespējama, jo lojalitāte — tās ir attiecības, bet attiecības (pēc definīcijas) var eksistēt tikai starp divām personībām. No kurām viena ir klients, bet otra — brends. Ja jums nav brenda, kuram piemīt personības pazīmes (konsekvence, augstāka jēga, unikalitāte, komunikācija), kuram cilvēks spētu noticēt un emocionāli pieķerties, visu lojalitātes veicināšanai izdoto naudu jūs tērējiet bezjēdzīgi.

Visas lojalitātes kartes, īstenībā, ir nekas vairāk kā klientu uzpirkšana. Un šāda lojalitāte ir nevis mīlestība, bet gan prostitūcija. Īstas lojalitātes pamatā ir attiecības ar brendu, kuru cilvēks var uztvert kā personību. Lojalitāte ir jebkura brenda augstākais mērķis.

Bet brenda pirmais uzdevums — radīt skaidrību.

Ir tāds teiciens, ka “šarms ir spēja saņemt atbildi “jā” pat skaidri neuzdodot jautājumu”. Tātad, skaidrība par savu piedāvājumu jārada nav tikai harizmātiskām, šarma pāpilnām personībām. Bet ņemiet vērā — tās jau ir personības, kamēr brends-iesācējs, kas pat vēl nemaz nav brends (jo neviens par to neko nedz zina, nedz domā), bet gan tikai anonīms, nepazīstams produkts veikala plauktā, sāk no pirmās pakāpes, no skaidrības radīšanas par to kas viņš tāds ir un ko piedāvā.

Ikdienā varu tikai nobrīnīties cik daudzi produkti nesaprot un nepraktizē šo vienkāršo pamatpatiesību, un tādēļ paliek nesaprasti, un nespēj spert pirmo soli pretī klientiem skaidri komunicējot savu ideju, būtību un piedāvājumu.

Neprasme komunicēt sava piedāvājuma būtību ir domāšanas veids, kas tipisks inženieriem-tehnologiem, kuri rada produktu. Ražotāja mentalitātē dzīvojošie nesaprot, ka cilvēks izdara pēc tā parametra, kuru saprot — un nereti tā ir etiķete. Nepārprotiet mani, es izjūtu dziļu cieņu pret tehnologiem, bet tehnologa domāšana izslēdz iespēju apzināties, ka citi jūsu ģeniālo un kvalitatīvo produktu uztver galēji subjektīvi. Cilvēks vidējais nav eksperts un nespēj saprast produkta būtību, iedziļināties tā sastāvdaļu niansēs. Toties cilvēkam ir praktiska ikdienas problēma, kurai nepieciešams risinājums, turklāt ātri. Un cilvēkam nav laika un enerģijas ieguldīties, lai saprastu jūsu produkta priekšrocības.

Smadzenes aizņem 2% no kopējās ķermeņa masas, bet patērē 20% kopējās enerģijas. Un enerģijas taupīšanas nolūkos tās nereti tiek izmantotas minimālā enerģijas patēriņa režīmā. Tāpēc nevajag cerēt, ka cilvēki tērēs laiku un prāta jaudu, lai pētītu un salīdzinātu katru no konkurējošajiem produktiem.

Cilvēks meklē zīmes — un vēlas ātri gūt skaidrību, ātri noorientēties un ātri izdarīt izvēli, jo ir jāpaspēj vēl daudz kas cits.

Šajā kontekstā interesanti papētīt kā produktus iesaiņo uzņēmums Biolar .

Kad runa par produktu kategoriju “abrazīvas saimniecības pastas”, vienmēr esmu devis priekšroku pastai Skaidra. Bet kopš Skaidru vairs neražo, nācās meklēt aizvietotājus. Un par laimi tāds uzņēmums kā Biolar (vai “Biolars”, jo šim uzņēmumam ir divas mājas lapas — viena biolar.lv un otra biolars.lv). Un par laimi šis uzņēmums ražo abrazīvu saimniecības pastu, kuru tirgo četros dažādos formātos marķējot ar nosaukumiem Skudra, Citruss, Ābolītis un Elba.

Un viens Dievs vien zina ar ko šīs visas četras pastas atšķirās.

Vai kāds var paskaidrot, kuru no tām lai cilvēks veikalā izvēlas?

Pētot etiķetes (6 punktu šriftā uz burciņas aizmugures rakstīto sastāvdaļu aprakstu) izdevās saprast, ka Elba ir domāta sarūsējušām un kaļķakmens apsēstām virsmām, kamēr Ābolītis, Citruss un Skudra laikam atšķiras tikai ar pievienotajiem vai nepievienotajiem aromātiem.

Iespējams, esmu pagalam neattapīgs un ar stīvu prātu — bet sekojot tradīcijai un veselajam saprātam varētu sagaidīt, ka brenda nosaukums ir karalis, jo nozīme ir pamatfunkcionalitātei (proti, tās visas ir abrazīvas pastas), un katra atsevišķā smarža nesaņems savu unikālo nosaukumu un unikālu noformējumu. Bet fabrikā Biolar/Biolars tā nedomā. Viņiem ir sava, unikāla loģika, kura funkcionāli atšķirīgo Elbu noliek vienā līmenī ar pēc būtības identiskajām, bet atšķirīgi nosauktajām pastām Skudra, Ābolītis un Citruss.

Zinātnes vārdā es biju gatavs ieguldīties un izpētīt produktu aprakstus, bet šādu manu laipnību ražotājs bauda tikai tāpēc, ka tam nav konkurentu un man nav citas izvēles. Jo lielāka izvēle, jo grūtāk izvēlēties, jo neskaidrība allaž mulsina un paralizē rīcību. Lai cilvēks varētu rīkoties un veikt pirkumu viņam nepieciešama skaidrība, un nekas negarantē skaidrību labāk kā vienkāršība.

Tā kā fokusēšanās ir pamatprincips, kuram sekojot brends iegūst spēku, tad ir pilnīgi skaidrs, ka daudz gudrāka stratēģija par četriem dažādiem, turklāt mulsinošiem nosaukumiem, ir viens spēcīgs, kurš tad izvēršas garšās, smaržās un pielietojumos. Jebkura cita pieeja ir fragmentācija, kas vājina, mulsina un nogalina pārdošanu.

Nesaprotami un mistiski noformēti produkti vienkārši beidz savu eksistenci klusi, aizmirsti un neviena nesaprasti. Tie nekad nekļūst par brendiem, jo brenda pirmais uzdevums un ieejas biļete brendu pasaulē ir — radīt skaidrību par to kas tu esi un ko piedāvā.

Starp citu — neviena no četrām Biolar/Biolars ražotajām pastām nav iegādājama ne Drogās, ne Rimi. Nu vismaz nesen vēl nebija. Būtu jauki, ja būtu. Jo pašreiz tās nopērkamas tikai Depo. Vispār tas ir kaut kas neticams, ka Drogās nav abrazīvas saimniecības pastas. Bet lūk — nav skaidrības, nav brenda, nav pircēju, nav plaukta vietas. Vienkārši kā 2×2.

Share.

About Author

Leave A Reply