Pozicionēšanās problēma

8

Lūk, citāts no Mateja evaņģēlija 13. nodaļas:

Un, nonācis Savā tēvu pilsētā, Viņš tos mācīja viņu sinagogā, tā ka tie brīnījās un sacīja: “No kurienes Šim tāda gudrība un tāds spēks? Vai Viņš nav amatnieka dēls? Vai Viņa māte nav Marija un Viņa brāļi Jēkabs un Jozefs, un Sīmanis, un Jūda? Un vai nav visas Viņa māsas pie mums? No kurienes tad Šim tas viss?” Un tie ņēma apgrēcību pie Viņa. Bet Jēzus uz tiem sacīja: “Pravietis nekur nav mazāk cienīts kā savā tēvu zemē un savās mājās.”

jesus-teaching.jpg

Principā, šī ir pozicionēšanas problēma.

Ko tas nozīmē? Lūk, praktisks stāsts no dzīves:

Jūs ziniet one.lv? To epasta portālu? Pirms daudziem gadiem, lai pievilinātu klientus, one.lv katru dienu ikvienam ļāva nosūtīt 10 bezmaksas īsziņas. Tas darbojās. Klienti vairojās. Pievilcīgs piedāvājums, taču.
one.gif
Protams, mūžīgi sponsorēt klientus ir neienesīgi. Kādreiz tas ir jābeidz, un procesam jānotiek pretējā virzienā – klientiem ir jāienes nauda firmai, nevis jādzīvo uz tās rēķina. Bizness taču, nevis labdarība.

Bet tad atklājās, ka viss, ar ko one.lv cilvēkiem asociējas ir… “10 bezmaksas īsziņas!”

Tā. Ko nu?

Nu neko. Ja par jums cilvēku prātos ir radies “kaut kāds ne tāds” priekšstats, jācenšas repozicionēties. Bet tas nemaz nav tik vienkārši. Reiz iesakņojušies, stereotipi, kā zināms, ir ar inerci.

Tas pats ar Kristu – cilvēkiem no dzimtās pilsētas par viņu (un viņa ģimeni) bija radies priekšstats vēl pirms viņš sāka modināt mirušos. Kad viņš kļuva par pravieti, šie cilvēki vēljoprojām atcerējās viņu kā parastu cilvēku, un vienkārši nebija gatavi noticēt, ka viņš var būt kas vairāk.

Arī Aizkraukles bankai bija vajadzīgi pāris gadi, lai cilvēki aizmirstu veco, aizdomīgo Aizkraukles banku – to, ko tagad pat neatcerās.

ab-logo.gif

Bet tagad pierakstīsim mācību.

Poziconēties vajag. No pozicionēšanās nav jābīstas vai jāvairās. Galu galā – kas tad ir brends, ja ne pozicionēšanās. Vienīgais veids kā brends var rasties, taču, ir ieņemot spēcīgu pozīciju cilvēka prātā. Cita varianta nemaz nav.

Bet pozicionēties vajag pareizi un jau no paša sākuma.

Kā saka veci ebreji: “never vaļā veikalu pirms esi iemācījies smaidīt”.

Ja nav skaidras idejas par to kā pozicionēties, ja nav idejas kā tad cilvēkiem jūsu piedāvājums jāuztver, kādam priekšstatam (brendam) jārodas – labāk izdomāt visu līdz galam un tikai tad kāpt tribīnē.

Share.

About Author

8 Comments

  1. “tad atklājās, ka viss, ar ko one.lv cilvēkiem asociējas ir… “10 bezmaksas īsziņas!””
    Šeit gan es neredzu neko sliktu vai nepareizu. Drīzāk otrādi. One.lv iesākumā izveidoja lielu reģistrēto lietotāju bāzi, lai vēlāk no tā attīstītu biznesu. Par 10 bezmaksas īsziņām visi sen aizmirsuši, bet, ja to īsziņu nebūtu bijis, varbūt arī one.lv šobrīd nebūtu…

  2. Ja brends apsola cilvēkiem kaut ko, ko tas vairs negrib vai nevar piegādāt, bet viss, ar ko cilvēkiem šis brends asociējas, ir šis neizpildāmais solījums, tad seko vilšanās.

    One.lv gadījumā, autoritatīvi avoti apliecina, ka viņi mocījās pāris gadus līdz tika vaļā no asociēšanās ar 10 bezmaksas īsziņām…

    Ideja ir vienkārša — cilvēksam saka “one.lv” viņš domā “10 bezmaksas īsziņas”. Tāds arī ir ideālais pozicionēšanās rezultāts — acumirklīga asociācija, skaidrība par to ko tik aizraujošu brends piedāvā.

    un, ja nu tas vairs nepiedāvā to, ko no tā gaida?

  3. par one nebūs īsti pareizi uzrakstīts.
    jā, ilgu laiku tā arī bija galvenā un vienīgā asociācija. un lielā daļā interneta sabiedrības tā ir joprojām. taču. tagad one.lv ir ļoti spēcīgs krievu auditorijā kā sociālais tīkls. tas pats, kas latviešiem draugiem.lv.

    un ņemot vērā, ka interneta lietotāju skaits Latvijā gan starp latviešiem, gan krieviem ir trīskāršojies, kopš one.lv vairs nepiedāvā 10 īsziņas, tad ir jāsaprot arī, ka lielākajai daļai auditorijas “10bezmaksas sms” asociācija ir sveša.

    finansiāli one.lv ir ļoti veiksmīgs projekts. apmeklētībā tas ir 3/4 vietā Latvijā (pēc gemiusa un arī tnsmetrixa). tā kā one.lv var rādīt kā piemēru – kā pārpozicionēties, atrast neaizpildītu nišu.

  4. Bet pilnīgi skaidri un gaiši šodienas ONE.LV parāda pretējo – ka viņu izvēlētais ceļs ir bijis pareizs, jo izdevās sevi popularizēt, savākt lietotājus, lai uz tā bāzes attīstītu papildus pakalpojumus (biznesu). Neredzu te nekādu kļūdu ar sākotnējo pozicionēšanos. Ok, pēc 10 bezmaksas īsziņu nepiedāvāšanas, visi viņus ar to turpināja asociēt, bet sliktāk viņiem no tā palicis nav 🙂
    Neviens jau nevar pateikt, kā būtu bijis, ja ONE.LV jau sākumā būtu pozicionējies kā kaut kāds draugu un socializēšanās portāls. Par to var tikai spekulēt.

  5. hmmm. man likās, ka es nekur neapgalvoju, ka one.lv šobrid ir neveiksmīgs, aizmirsts un nogrimis :))) fakts, ka šodien viņi ir veiksmīgi un ienesīgi, bet nu ir bijjuši arī citi laiki.

    Iespējams, piemērs par one.lv mazliet izrauts no konteksta, bet šajā gadījumā mērķis bija ilustrēt aspektu, kuru jau atkārtoju otrajā komentārā un atkārtošu arī vēļreiz šeit:

    “Ja brends apsola cilvēkiem kaut ko, ko tas vairs negrib vai nevar piegādāt, bet viss, ar ko cilvēkiem šis brends asociējas, ir šis neizpildāmais solījums, tad seko vilšanās.”

    protams, šodien One.lv ir apēdis tonnu zemes, un respekts īpašniekam un komandai par padarīto darbu un noieto ceļu. Bet tas jau ir cits stāsts.

Leave A Reply