Slogans neko neglābs

6

Līdzīga mistērija kā ap misijām un vīzijām valda arī ap sloganiem. 

myst.png

Atceros gadījumu, kad kāds klients, interneta veikala īpašnieks, vaicāja ko domāju par sloganu „pērc ar baudu“ (ir tāds slogans kādam no Latvijas veikaliem). Klientam šķita, ka šis viņa konkurents ir atradis gandrīz zelta āderi, jo „sekss pārdod“ un tagad nu klienti, izlasījuši sloganu „pērc ar baudu“ metīsies un pirks un gūs baudu un pirks vēl un vēl līdz kamēr pakritīs bezspēkā zem iegādāto preču kalna.

explode.jpg

 Nav smieklīgi, jo cilvēkos patiešām valda mistiska ticība trīs vārdu teikuma mistiskajam spēkam.

 Iespējams, ticība sloganu maģijai ir cēlusies no mūsu valsts pēkšņās saskarsmes ar bagāto rietumu superbrendiem. Piemēram, tādiem kā Nike. Un Nike, redz, ir slogans „Just do it!“ Un tā kā par Nike mēs neko daudz nezinam, tad acīmredzot viņu panākumi meklējami šajā noslēpumainajā spēka frāzē.

 Tās, protams, ir diezgan lielas muļķības. Stāsts ir pavisam citādāks.

fake-nike.jpg

 Uz šīs planētas ir kāds miljons apavu ražotāju, un visi viņi to arī ražo – apavus. Un tirgo šos apavus kā apavus.

 „Kāda jēga no šiem apaviem?“ ražotājam prasa klients.

„Tu, ko, stulbs esi? Tie taču ir apavi!“ atbild ražotājs.

shoes.jpeg

 Bet Nike, atšķirībā no citiem, pārdod nevis apavus, bet gan „sasniegumus sportā“. Īsāk sakot – ar Nike apaviem var paskriet ātrāk, uzlēkt augstāk, un vispār tos valkā tie, kuri ir sīksti, kuri nepadodās, kuri cīnās līdz galam, kuri grib uzvarēt un to patiešām arī dara – uzvar!

winner.jpg

 Lūk, tā ir Nike pozicionēšanās koncepcija. Tas ir tas kā Nike grib, lai klienti domā par viņiem un viņu produkciju. Nevis apavi, bet sasniegumi, piepūle, kaislība un uzvara.

 Praktiski šī koncepcija tiek ieviesta dodot firmai nosaukumu „Nike“ – kas ir uzvaras dieviete Romiešu mitoloģijā. Reklāmās tiek rādīti sportisti, kuri stāsta par savu ceļu uz panākumiem, cik viņiem grūti gājis, bet viņi allaž ir teikuši sev „just do it“ un panākumi ir iestājušies. Ar to arī reklāma beidzas – Nike. Just do it.

real-nike.jpg

 Cilvēka prātā Nike kļūst par pazīšanās zīmi noteiktam domāšanas veidam, dzīvesveidam, filozofijai.

 Lūk, nevis štrunta slogans ir maģiskā brīnumnūjiņa un zāles pret visām kaitēm, bet gan spēcīga brenda platforma (brenda projekts, pozicionēšanās koncepcija – sauciet kā gribat, jēga nemainās). Un protams – atbilstoša ieviešana.

 Lai monēta būtu monēta, tai vajadzīgas abas puses – gan projekts, gan celtniecība.

 Nebūs skaidrības par to, kas jābūvē, kāds tēls jārada – fig‘ viņu zina, kas sanāks. Bet pat izcilākais projekts, bez sistemātiskas ieviešanas ir nekas vairāk kā aprakstīta papīra lapa.

 „Pērc ar baudu“ – tas ir nekas. Tukša frāze bez jēgas un nozīmes. Kaut kas sagrābstīts. Cilvēks to izlasa, parausta plecus un neko nevar paņemt sev, jo neko nav sapratis. Tā ir māja, kas celta uz smiltīm – it kā izskatās labi no tālienes, bet dzīvot tajā nevar, tāpat kā ūdeni nevar nest sietā.

mest-prom.png

 Sloganiem ir tāda pat funkcija kā logučiem – pamatā vajadzīgs stāsts. Slogans ir tikai esence no šī stāsta. Slogans ir kā saīsne (šortkats) uz kādu dokumentu. Tas ir kā faila nosaukums. Paskaties uz nosaukumu – atcerējies kas rakstīts garajā dokumentā. Nav vajadzības vērt vaļā un pārlasīt, lai uzzinātu, kas iekšā.

 Vajadzīgs ir nevis slogans, bet koncepts, ko likt visam pamatā. Vajadzīga unikāla, fokusēta un potenciālos klientus uzrunājoša ideja par to, kas jūs esiet, ko dariet, ar ko atšķiraties un kādēļ esat tik interesanti un vērtīgi. Tad slogans pats parādīsies.

bumba.png

Share.

About Author

6 Comments

  1. KKJ > Kristaps_Kraace

    vārds “sauklis” man rīmējas ar “mauklis” un tas ir tik pat slikts, kā zīmols.

    ja gribam latviski… es teiktu, ka labākais ir “devīze”.

    jo “lozungs” ir kaut kas mazliet cits, turklāt adaptēts no vācu “losen” jeb “risināt”. lozungs piedāvā risinājumus. Devīze ir kā motto. un tas arī atbilst apzīmējamās lietas funkcijai.

    bet es vēļ neesmu pievērsies valodniecības jautājumu risināšanai, lai gan solu to jau nezin-cik-ilgi. bet es pievērsīšos. apsolu. Un tad jau mēs izrunāsim visu arī par zīmolēšanu un zīmoliem.

  2. KKJ > Kristaps_Kraace

    Kristap, piekrītu. Vajadzēja rakstīt “devīze”. Vārds “slogans” tomēr ir dinozaurs.

    Bet “sauklis”, piedodiet man, tāpat kā “zīmols” vienkārši skan jēli. Tas nav kaut kas, ko cilvēki varētu sev gribēt. Man grūti iedomāties uzņēmēju, kurš teiktu “mūsu firmai nepieciešams attīstīt spēcīgu zīmolu un vajag arī labu saukli”. Pēc tāda teikuma jāiet muti izskalot, lai to salkano garšu dabūtu ārā.

    Bet mūsu mērķis, mūsu iespēja konkurēt pasaulē taču ir tikai ar spēcīgiem brendiem. Ja mēs nespēsim izveidot spēcīgu priekšstatu par savu piedāvājumu globālajā tirgū — mēs nekad nekur netiksim.

    Āmen.

  3. jānis krustītājs on

    Lūdzu, lieciet mierā valodniecību, labi?
    Izmantot vienus latviešu valodas sinonīmus un kategoriski noraidīt citus noteikti nozīmē personisko viedokli. Visu cieņu.
    Taču tas pats notekti nozīmē sistēmpiejas trūkumu semioloģiskajā valodas analīzē un nevar būt par pamatu valodniecības pētījumiem. Lūdzu, palieciet pie (vēlams neizvērstām un cik iespējams, saīsinātām) paļām par to, ka zīmols skan slikti un brends labi.
    Ņemot vērā argumentācijas subjektivitāti un Jūsu valodnieciskajos pārspriedumos viegli pamanāmo racionālā grauda neesamību:) – neatraujiet valodniekiem gaišu smaidu lasot šo blogu, lūdzu:)

  4. KKJ > Jānim Krustītājam

    Nē, nelikšu mierā valodniecību.

    Nevajag slēpties aiz vārdiem, kurus nezina 99% iedzīvotāju. Nevajag sarežģītu izteiksmes veidu. Visu ko vērts teikt var pateikst vienkārši. “Superlatīvs”, “semioloģiskā analīze” – vai jums škeit, ka šādu hipervārdu lietošana norāda uz jūsu intelektuālo varēšanu? Kā neesamību cenšaties paslēpt aiz šīs mākslīgās Potjjomkina sādžas?

    atceros, kad reiz par semiotiku lasot sastapos ar definīciju: semiotika — zinātne, kuras pieminēšana izsauc tukšu sejas izteiksmi (reti kurš par to ir dzirdējis).

    Otrkārt, ir valodnieki un valodnieki. Ir postpadomju produkts, kuriem laiks iet. Un ir rietumos zināšanas apguvuši, kuri ne gluži pievienojas latviešu valodas endzilinizācijai. Jaunais vilnis, tā teikt. Tā kā nekas nav absolūts un uz palikšanu. Jo īpaši zīmols.

    Āmen.

  5. Jānis Krustītājs on

    patiesam un vienkāršam jābūt zīmolam un devīzei, nevis tā analīzei.

    Ja baidāties no svešvārdiem, varbūt atdosiet par bargu naudu pirktās nekam nevajadzīgās grāmatas studentiem:)? (es lasīju interviju BP)
    Piedodiet, laikam slikts joks.

    Priecājos, ka zināt par Potjomkina sādžu.
    Tad jau arī līdz semiotikas izpratnei nav tālu.
    Labprāt rosinu turpināt lasīt un domāt. Un pēc tam rakstīt. Pasaules izpratnes un apzināšnās jomā ar zīmolu kā domāšanas matrici (paradigmu, modeli, veidu) – izvēlieties vienkāršāko vārdu pats pēc savas vārdu sarežģītības izpratnes – pašreiz notiek patiesi interesantas pārmaiņas.
    Veiksmi darbos!

Leave A Reply