Steve Jobs knows good branding

3

Kamenskaja jau parādīja, ka cilvēki spriež par lietām pēc nosaukumiem, bet labi nosaukumi ir tādi, kas raksturo lietu būtību.

Turpināsim iesākto, un parunāsim par kaut ko garšīgāku nekā kriminālromāni. Parunāsim par āboliem.

Rožābols, baltais dzidrais, sīpoliņš.

Ievērojiet – nosaukums pasaka, kas šis par ābolu un kā tas garšos.

Jau pats vārds „antonofka“ garšo skābi, un cilvēkam, kurš meklē ko skābu, nav jādomā divreiz pirms izvēlēties to, kas vislabāk atbilst viņa vēlmēm.

Nosaukums ir šo ābolu labākā reklāma.

Tagad iedomājieties, ka ēdat visgaršīgāko ābolu, bet nezinat, kā to sauc. Ja jūs nezinat šīs šķirnes nosaukumu – kā gan jūs varēsiet to atkal atrast? Kā varēsiet pēc tās pavaicāt?

tasty.jpg

Vai „zaķusalas strīpainais“ izklausās garšīgi? Šis nosaukums nesatur nekādu būtisku informāciju. Tas ir beznozīmīgs. Tas kaut ko izteiks tikai tiem, kuri jau reiz šos ābolus būs nogaršojuši.

Ievērojiet — nosaukums piešķir nozīmi. Tiem, kuriem ar Zaķusalu saistīsies negatīvas asociācijas, arī pats ābols šķitīs nepatīkams. Bet, ja kādam Zaķusala asociējas ar kaut ko patīkamu — šīs sajūtas tiks projicētas arī uz ābolu.

Ābols pats par sevi ir bez nozīmes — ābols kā jau ābols. Mēs taču, nezinot šķirni un nebūdami pazīstami ar šīs šķirnes āboliem, nevaram spriest par to cik garšīgs vai negaršīgs ābols varētu būt. Bet tāpat kā ābols var izskatīties garšīgs, tā tas arī var būt nosaukts garšīgi.

Arī par biezpienu veikalā cilvēki dažkārt spriež pēc nosaukuma. Sak’ izklausās garšīgi, un iepakojums arī glīts. Būs jāpamēģina.

Un tagad mājasdarbs.

Ja jums būtu izvēle starp diviem āboliem, no kuriem nevienu nekad iepriekš neesat ēdis, un viens saucas „zaķusalas strīpainais“, bet otrs – „grāfenšteins“ – kuru jūs izvēlētos?

Share.

About Author

3 Comments

  1. Pa āboliem un šķirnēm viss skaidrs. Bet mājas darbā man vairāk prasās pēc uzdevuma – atrodiet ābolu šķirnēm un to nosaukumiem saistību ar Steve Jobs!?

  2. nu tas ir domāts tā, ka Stīvijs nosauca savu firmu par Apple Computers, un tad veelaak tai pielika veel klaat Makintošu (kas ir ābolu šķirnes nosaukums). Protams, ne gluži pats Džobss to izdomāja, bet vienalga. Nu un Makintošs kā ābolu šķirne piešķīra jaunu garšu Apple ražotajiem datoriem.

    reklāma — tā ir nozīmes piešķiršana. Es par to kādreiz uzrakstīšu plašāk, bet visa reklāma balstās uz APMĀCĪŠANU. Ko tas nozīmē? To, ka cilvēks visu jauno iemācās pateicoties tam, ko viņš jau zina. praktiski tas izpaužas tā, ka konkrētajam produktam priekš mums nav nekādas nozīmes, bet kaut kam citam — ir! nu un tad mēs ņemam to beznozīmīgo produktu (apelsīnu sulas surogāta bundžu) un sakam — lūk, jūs ziniet, kas ir apelsīns. Bet šī bundža ir tāds pats apelsīns, tikai ar alumīnija ādiņu.

    Tā arī tie ļaudis, ka zināja cik garšīgi ir Makintoša āboli, attiecināja šo ābolu garšīgumu uz Apple Makintosh datoru. Un kurš gan šodien Apple sauc par Apple? Ikdienā to sauc vienkārši par Maku.

  3. Es gan domāju, ka tur ir vēl viens aspekts. Neaizmirsīsim, ka tajos laikos datori nebija tas pats, kas šodien (katram mājās). Savukārt, āboli (atšķīrībā no šodienas) gan bija visiem. Sekojoši, tā doma varētu būt bijusi vēl tāda. Parādīt cilvēkiem, ka dators ir kaut kas tik pat ikdienišķs, vienkāršs un ierasts kā ābols.

    Kaut kā tā, apmēram…

Leave A Reply