Svētku brendings

5

Pieci, četri, trīs, divi, viens, un zvana pulkstenis 12 reizes, un plaukšķ šampāniešu korķi, un šķind glāzes, un skan himna, un visi novēl viens otram laimīgu Jauno gadu. Īsi pirms tam TV ekrānos ir runājis premjers.

galsez

Līdzīgi varam aprakstīt jebkurus citus svētkus, kuri kalendārā atzīmēti ar sarkanu krāsu. Bet kāda vispār ir svētku jēga? Kam svētki ir domāti? Kam vispār svētki vajadzīgi?

Pirmkārt, ikvieniem svētkiem ir noteikta identitāte – vieniem tā ir spēcīgāka (piemēram, Dziesmusvētkiem), citiem – bālāka, neskaidrāka (Lāčplēša dienai, piemēram, vai Pirmajam maijam). Ja identitāte ir bāla, tas nozīmē, ka cilvēkiem šie svētki ir vienkārši brīvdiena, kuras iemesls īsti nemaz nav skaidrs. Ja svētkiem identitāte spēcīga – tas nozīmē, ka šiem svētkiem piemīt spēcīgs brends cilvēku prātos.

Svinēšana allaž ir noskaņošanās. Svētki — tā ir iespēja kaut ko atgādināt, kaut ko pateikt. Aktualizēt. Svētku jēga ir būt par tādu kā  pieminekli. Turklāt, svētku būtisks uzdevums ir arī saturēt kopā cilvēkus caur kopīgās vēsturiskās pieredzes atsaukšanu atmiņā, un tās pārstāvēto kopīgo vērtību reproducēšanu.

handinhand

Neapšaubāmi, ka svētku brendam nav jābūt kaut kam kas veidojas “vēsturiski” vai rodas “pats no sevis”. Cilvēki, kuri saka, ka kaut kas ir izveidojies “vēsturiski” neko nesaprot no sociālās manipulācijas tehnoloģijām – viss, kas tiek dēvēts par “vēsturisku” īstenībā ir apzināti un mērķtiecīgi konstruētas politiskās ideoloģijas ar vienu mērķi – iegūt un noturēt varu [pār prātiem, protams]. Un svētki, kuri tiek pasludināti par “vēsturiskiem” ir apzināti radīti BRENDI cilvēku prātos, lai manipulētu ar apziņu, un līdz ar to – ar cilvēku rīcībām, attieksmēm. Tādējādi veidojot [sev]izdevīgu realitāti.

Lai ieraudzītu mākslīgi un apzināti konstruētu svētku efektus, piemēri nav tālu jāmeklē – atliek iziet tepat uz ielas, un apskatīties uz automašīnām, kuras vēl kopš pēdējā 9. maija rotājas ar Krievijas imperiālajiem karogiem un meln-oranžajām lentītēm. Ideoloģiska identitāte, kas liek apzināties vienotību un spēku – lūk, kā un kādēļ tiek konstruēti svētki un veicināta to svinēšana!

gregory

Jebkuras politiskas sistēmas mērķis ir pārvaldīt sociumu, apzināti veidojot un virzot cilvēku apziņu. Svētku svinēšana – kādai cilvēku kopienai kolektīvi svarīgo lietu aktualizēšana – šajā procesā ir viena no būtiskākajām sastāvdaļām. Pietiek tikai atcerēties PSRS svinamās dienas un obligātās demonstrācijas – pamēģiniet tikai neierasties! Svētki organizē cilvēkus un domas, un caur to rada un veido realitāti.

Otrs aspekts, kad runa par svētkiem un to svinēšanu ir, ka, lai arī svētkiem ir nemainīga identitāte, kas vijas cauri gadiem, katrs no šiem gadiem ir atšķirīgs, un mazliet atšķirīgiem jābūt arī svētkiem – tiem jāpieskaņojas laikmeta garam un noskaņojumam. Tā, piemēram, tie paši dziesmusvētki ikreiz ir vieni un tie paši. Tradīcijas daļēji paliek nemainīgas, bet garnējums ikreiz atšķiras.

Piemēram, šie Dziesmusvētku logo diezgan skaidri demonstrē divas atšķirīgas ideoloģijas — pirmajā gadījumā tā ir hierarhiska kārtība, kurā ir “augstākie” uz “zemākie”, kurā vieni ir pakļauti zem citiem. Blakus jau ir pavisam cita filozofija — “pulkā eimu, pulkā teku”. Tur nav hierarhijas (kas darbojas caur “skaldi un valdi”), bet gan kopības un vienotības sajūta.

dz-sv-ideologija

Tāpat, piemēram, arī Jaungada sagaidīšana notiek gadu no gada, bet ikreiz zem atšķirīgas radošās koncepcijas. Turklāt, tieši konkrētais noformējums ir tas, kas piešķir nozīmi, rada konkrēto noskaņu, nodod vēstījumu, programmē apziņu.

Ir taču atšķirība pat tik vienkāršā lietā, vai eglē tiek karinātas gadu desmitu gaitā uzkrāti rotājumi, jebšu ik gadu tie tiek iegādāti no jauna – sekojot konkrētai tēmai, ko vēlamies aktualizēt. Piemēram, šogad viss būs zeltā, jo nākošais gads būs zelta gads.

Pat tik ierastai lietai kā premejra [Jaungada] uzruna ir milzīga nozīme sociuma noskaņošanā, jaunu ideju vīrusu radīšanā. Ko atceramies no pēdējām premjeru uzrunām? — Kaut ko par 7 treknajiem gadiem un pēdējoreiz — par saspiešanos ciešāk.

pinguin

Svētki ir tas brīdis, kad iespējams ne tikai lieliski pavadīt laiku, un baudīt mirkli atelpas, bet arī radīt noskaņojumu, aktualizēt kādu tēmu, uzprogrammēties, iedvesmoties.

Cik daudz cilvēki zina par 11. novembri? – Tas cik un ko zina ir šo svētku brends. Jo svarīgāks šis datums sociumam, jo brends spēcīgāks. Kādam, noteikti, būtu pienākums uzņemties 11. novembra brenda veidošanu, vadīšanu, uzturēšanu. Kam tas ir vajadzīgs? Valstij. Nācijas spēkam. Tautas vienotības un kopības apziņai. Ja šāda apziņa nav, viss jūk un plīst pa vīlēm.

leaking

Ir svarīgi injicēt tautas apziņā kādu vēstījumu. Sapurināt, iemotivēt, uzmundrināt, likt saņemties, iedot vīziju, pamudināt uz jaunu apņēmību. Tas, uz ko mēs skatamies ik dienas, tas, kas ir mūsu acu priekšā — tas arī nosaka to, kas ir mūsu prātos. Un tieši prātā dzimst darbība. Bet darbība ir tā, kas rada jaunu realitāti.

Cilvēkiem ir nepieciešama motivācija — pozitīvā halucinācija! Jo halucinācijā mēs dzīvojam tā-kā-tā, un tad labāk, lai tā ir pozitīva, nekā negatīva. Bet svētki un to svinēšana ir instruments, kas programmē, orientē un noskaņo, veido un ietekmē gan mūs, gan to pasauli, kurā dzīvojam.

hypnotv

Share.

About Author

5 Comments

  1. ” Latvijas iekšzemes kopprodukts (IK) šā gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar 2008.gada atbilstošo periodu, sarucis par 19,6%,….(diena.lv) – kad būs pieaugums par 19.6%, tad būs REĀLS pamats svētku sajūtai un svētku svinēšanai ( un ‘halucināciju’ sludinātāji tad arī varēs kārtīgi izvērsties ).
    Svētku sakarā der arī atcerēties kādu līdzīgu piemēru – ”Galvenais secinājums, ko ieguvām no Anholta pētījuma, ka ar naudas izdošanu un reklāmu taisīšanu neko neiegūsim. Valsts reputāciju neveido reklāma. ”
    http://www.tvnet.lv/zinas/intervijas/article.php?id=576982

  2. Piekriitu, ka sveetk ir konstrueeti noteiktai integraacijai, identitaates veidoshana, mobilitaatei un mobilizaacijai (kaut vai naacijas lepnuma stiprinaashana). Tachu muusdienu sadrumstalotajaa informativajaa pasaulee, tam kljuust arvien mazaaka loma. Cilveeki ir izgliitotaaki, taatad gruutaak manipuleejami. Pamatsajuutas tomeer veido ikdienas siikumi – to vai kaads Tev palaida paari gaajeeju paarejai, vai kaiminjsh iekaapjot ar Tevi vienaa liftaa ir uzskatiijis par vajadziigu savam sunim uzlikt uzpurni, to cik smalkjuutiigi prieksnieks izteica kritiku etc etc. Tiesisie momenti veido identitaates, integraacijas un kopeejaa noskanjojuma pamatkodolu. Sveetku ziimoleeshanas funkcija, muusdienas, manupraat pilda dekoraacijas, jeb caurumu aizlaapiishanas funkciju.

  3. KKJ > Dre

    Bez svētkiem neiztiksim.

    Tiesa, ka cilvēki kļūst gudrāki un grūtāk manipulējami. Bet ne visi un ne visur.

    Brendingam, īstenībā, nebūt nebūtu jābūt manipulatīvam, bet gan patieso būtību atklājošam. Tas ir tāds kā jaunais gadsimts brendingā, jo izlikties par kaut ko, kas Tu neesi — tas vairs nebrauc tik labi kā agrāk.

    Cilvēkiem allaž būs vajadzīga identitāte, kaut kas kam ticēt, kaut kas ap ko vienoties. Angliski skaisti saka “rally together”, “bring together” — tā arī ir brendinga funkcija — SATURĒT KOPĀ, SAVĀKT, APVIENOT, un pārādīt mērķi.

    Ak, tieši tā mūsu valstij tik ļoti piektrūkst, vai ne?

    Un kurš paliek gudrāks? — Ja mēs paskatamies uz to, cik tālu šī valsts ir izzagta, un neviens par to pat nesatraucas.

    Tā vietā, lai apkarotu valsts izlaupītājus, mēs nodarbojamies ar stagnācijas stimulāciju dēvējot brendus sliktajā vārdā “zīmols”.

    MrDre — nevajag skepsē. Darīt vajag. Un atbalstīt tos, kuri dara.

    Bet brendi radās vienlaicīgi ar cilvēka prātu, un to nozīme nemazināsies kamēr vien cilvēka prāts nebeigs eksistēt. Āmen.

Leave A Reply