Trodekss vai Trodeksperts

4

Viens no interesantākajiem un svarīgākajiem jautājumiem, ko sev uzdot svarīgi ikvienam uzņēmējam, ir “kādā biznesā mēs darbojamies”.

Šī jautājuma būtība ir faktā, ka tas, ko organizācija ražo, reti ir tas, ko cilvēki pērk. Proti, ziepes nebūt nav ziepes, bet stils un bauda. Auto nav pārvietošanās līdzeklis, bet statusa simbols. Šokolāde nav kaut kādi abstrakti “saldumi”, bet gan nacionālais lepnums.

It kā taču dabiski, ka uzņēmumam saprātīgāk reklamēt jogurtu nevis kā šo produktu redz pārtikas tehnologi, bet gan atbilstoši tam, ko vēlas pircējs. Bet nereti veselas nozares slīgst ziemas miegā, un pat neiedomājas, ka cilvēkiem mēdz būt vajadzības, kurām piedāvājot risinājumus iespējams sev piesaistīt daudz vairāk pircēju, atdzīvināt attiecības ar esošajiem klientiem, veicināt lojalitāti un burtiski satriekt konkurentus.

Piemēram, es allaž esmu brīnījies par mobilo telefonu tirgu – reiz pat šajā nozarē bija kaut kāda konkurence, vairāki uzņēmumi darbojās, bet ne toreiz, nedz arī šodien, neviens no mobilo telefonu tirgotājiem nav iedomājies, ka viņi varētu būt kas vairāk kā mobilo telefonu tirgotāji. Bet tauta tikmēr ir izslāpusi – lielākā daļā cilvēku vispār nezina, kādu mobilo tie vēlas, kāds tiem nepieciešams, ar ko tie viens no otra atšķiras, kāds pieslēgums būtu izdevīgāks utt.

Šķiet, ir taču operatori, viņi visu var izsāstī un salīdzināt. Bet kurš gan uzticēsies operatoram? Taču skaidrs, ka neviens no tiem nesniegs neitrālu, neatkarīgu vērtējumu, bet slēpti bīdīs savas biznesa intereses.

Lūk, niša. Iespēja kļūt par “varoni tautai”. Mobilo telefonu tirgotājs, kurš sapratīs, ka viņš nevis tirgo mobilos telefonus, bet sniedz reālu ekspertīzi un aizstāv lietotāju intereses, iegūs pircēju simpātijas, klientu pūļus, un monopolu uz tautas mīlestību.

It kā nekas daudz nav vajadzīgs – vienkārši nelielas izmaiņas uzņēmuma biznesa un līdz ar to arī brendinga stratēģijā, no “mobilo telefonu tirgotāja” kļūstot par “mobilo sakaru ekspertu”, jo tieši ekspertīze ir tā, kas cilvēkiem nepieciešama.

Bet Latvijā tas kaut kā nepielec. Ja Rietumeiropā pie namu durvīm redzami paklāji ar uzrakstu “welcome”, tad pie mums, mobilo telefonu tirgotāji lepni izvieto uzrakstus – “mobilos telefonus nelādējam”. Lai gan it kā kas tur grūts – katrā veikalā uzturēt padsmit lādētāju kolekciju, un būt kā uzticamam draugam un glābšanas riņķim priekš klienta, kura telefona lādētājs palicis “mājās Saldū”. A figu! Pošol! Tāpat tu nāksi pie mums, jo visi šeit ir tieši tik pat riebīgi nūģi.

Un tagad iestāstiet šiem cilvēkiem, kuri nesaprot ka paglābšana grūtā brīdī rada lojalitāti uz gadiem, bet draudzīgas jūtas atceļ cenu kā izvēles faktoru, ka būt Trodekspertam ir daudz izdevīgāk nekā vienkārši Trodeksam.

Share.

About Author

4 Comments

  1. Ar trodeksu nemaz nebūs tik vienkārši, jo izskatās, ka šamie pieder LMT, tieši tāpat kā Dual veikali.
    Bet es arī brīnos, ka citi, tiešām neatkarīgie tirgoņi nav pagrābuši šo nišu.

  2. “draudzīgas jūtas atceļ cenu kā izvēles faktoru” ir citējams vienmēr un visur.
    P.S. Vai maz mums ir neatkarīgie telefonu tirgoņi? IMHO viss ir Trodeks, tikai zem dažādiem nosaukumiem.

  3. ”Tāpat tu nāksi pie mums, jo visi šeit ir tieši tik pat riebīgi nūģi. ” – NAIVIE indiāņi, kā apgalvo A.Hermanis (Latvieši kā indiāņi. IR, 9.-15.sept.). Tiem naivajiem indiāņiem kaut kā jau trešo gadu desmitu nepielec:”(..) ka viņi nemitīgi veic divas pilnīgi pretrunīgas darbības un ir pārliecināti par abām šīm darbībām”. Trodeks’ā biju pirms 3-im mēnešiem, kad iešu turp nākamreiz….varbūt tad, kad pie durvīm parādīsies ‘Welcome’ ?
    p.s.
    Ja cilvēks vairs pat teorētiski netiek uzskatīts par uzņēmuma lielāko vērtību, tad, iespējams, tas Welcome būs jāgaida mūžību ?
    Zigurds Zaķis: Viena no kļūdām – laicīgi neatbrīvojām cilvēkus!
    http://www.7guru.lv/interview/article.php?id=69563

  4. balticcrussader on

    Jaa, tas “A figu! Pošol! Tāpat tu nāksi pie mums, jo visi šeit ir tieši tik pat riebīgi nūģi” ir Latvijas biznesa vides eetikas sleeptais raksturojums.

Leave A Reply