Vizuālās komunikācijas zemteksti

0

Ikviens ir pazīstams ar attēliem, kur autors vienā bildē apslēpis divas — skaties un redzi sievietes profilu, bet ieskaties labāk un — lūk! — tur taču ir redzama veca vecene ar riebīgu knābi!

Līdzīgi funkcionē dažas reklāmas. Sākumā skaties un redzi vienu, bet īstenībā tur ir pavisam kas cits. Tiesa gan, reklāmas patiesais mērķis nav sarūpēt lasītājam patīkamus brīžus, bet gan iekodēt — izmantojot vizuālus simbolus apiet loģiku un trāpīt tieši zemapziņā, tādējādi iedarbinot programmu mūsu rīcības ietekmēšanai.

Lai nomierinātu publiku varu sacīt, ka šādas viltīgas reklāmas sastopamas ir reti — galu galā, lai tādas radītu ir nepieciešama intuīcija, iztēle un spēja radīto dekodēt — lai novērtētu vai attēls satur iecerēto vēstījumu.

Viena no labākajām, smieklīgākajām un spēcīgākajām reklāmām, kurās aiz šķietami parasta attēla iekodēts jaudīgs vēstījums ir Marc Jacobs smaržām “Oh, Lola!”

Smaržu flakona forma un izvietojums rada jautru saspēli ar pašu smaržu nosaukumu — jo izmērs tiešām ir milzīgs, un citas reakcijas kā “Oh! Lola!” tur būt nevar.

Par ko šajā reklāmā kļūst smaržas? Kā tās tiek pozicionētas? — Dabiski, smaržas kļūst par pašapmierināšanās objektu, par lielo daiktu.

Nākošā pieminēšanas vērtā reklāma publicēta kādā franču avīzē, un tā gluži vienkārši izziņo hokeja spēli starp Francijas uz Zviedrijas komandām. Līdzīgi kā franču simbols ir gailis, tā zviedru simbols ir sausmaizīte (knekebrodt) — un tur nav iespējams cits rezultāts kā attēlā norādītais. Šī reklāma, atšķirībā no iepriekšējās, nav manipulatīva — tā neko necenšas nokodēt, tā gluži vienkārši  absolūti izcilā, radošā veidā vizuāli iedvesmo franču skatītājus fanot par Francijas komandu un noknābt zviedrus.

Share.

About Author

Leave A Reply